آشنایی با خواص ظروف چدنی

در هر آشپزخانه‌ای مجموعه‌ای از ظروف وجود دارند که بنا بر سلیقه و نیاز از جنس‌های مختلف هستند. یکی از محبوب‌ترین جنس‌هایی که در ساخت ظروف و قابلمه استفاده می‌شود چدن است. چدن علاوه بر زیبایی، مزایا و خواص متعددی دارد که آن را تبدیل به پرطرفدارترین متریال مصرفی در ساخت ظروف آَشپزخانه‌ کرده است. در این مقاله از آروین تفلون به آشنایی با خواص ظروف چدنی خواهیم پرداخت.

چدن چیست؟

چدن نوعی آلیاژ ترکیبی از آهن، کربن و سیلسیلیم است که مقادیر ناچیزی از ترکیبات دیگر را نیز دارا است. ظروف چدنی که این روزها رونق بسیاری پیدا کرده‌اند در آشپزخانه به عنوان ظرف برای نگهداری مواد غذایی و یا برای پخت و پز در فر یا به طور مستقیم روی شعله گاز استفاده می‌شود که امکان استفاده راحت را فراهم آورده‌اند.

چدن سطح تیره‌ای دارد که در برابر ضربه و سایش مقاوم است در نتیجه طول عمر بالایی دارد. چدن‌ها در گذر زمان ثابت بوده و همچون روکش نیستند که از بین بروند و مانع از چسبیدن غذا به آن می‌شوند. چدن‌ سطوح ناصاف داشته و به حالت نقاط برجسته هستند.

 آشنایی با خواص ظروف چدنی منجر به تصمیم گیری راحت‌تر در مورد خرید یا عدم خرید ظروف چدنی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

آشنایی با خواص ظروف چدنی
آشنایی با خواص ظروف چدنی

پخش گرما

یکی از موارد آشنایی با خواص ظروف چدنی، پخش گرما و حرارت است. ظروف چدن به آرامی و به طور مساوی گرما را به نقاط مختلف پخش می‌کنند که این امر باعث پخت یکنواخت مواد غذایی درون آن می‌شود. ظروف چدنی گرما را در خود نگه داشته که می‌توان غذا را در آن به مدت طولانی‌تری گرم نگه داشت.

هنگام برداشتن قابلمه چدنی از فر یا شعله گاز می‌بایست از دستگیره استفاده کرد تا در اثر حرارت، سوختگی به وجود نیاید. از سویی دیگر هنگامی که ظروف چدنی داغ هستند نباید روی سطوح بسیار سرد قرار گیرند زیرا در اثر تغییر دمای ناگهانی به آن شوک وارد می‌شود.

رفتار ملایم

چدن نوعی متریال پر طرفدار است که از آن در ساخت انواع ظروف آشپزخانه استفاده می‌شود. یکی دیگر از موارد آشنایی با خواص ظروف چدنی داشتن رفتاری ملایم و به دور از خشونت با آن است که باعث طولانی‌تر شدن عمر آن می‌شود.

برای مخلوط کردن غذا می‌بایست از کفگیرهای چوبی یا چدنی استفاده کرد تا آسیبی به آن نرسد. همچنین برای شستشو باید از اسکاچ نرم استفاده کرد؛ در صورتی که به کف ظرف چیزی چسبید برای مدت زمانی اجازه دهید با آب گرم خیس خورده و سپس به آرامی آن را جدا کنید. توصیه می‌شود پس از شستشو ظروف چدنی را با دستمالی نرم خشک کنید تا روی آن لکه ایجاد نشود و به مرور باعث زنگ زدن آن نشود.

نیاز است از برخورد ظروف چدنی با جسم سخت و یا ظروف چینی خودداری کرد تا باعث لب پریدگی در لبه‌های آن نشد پس بهتر است از قرار دادن قابلمه‌های چدنی درون یکدیگر خودداری کرد و در صورت نیاز و اجبار (مثلا در صورت کمبود جا در کابینت) بین آن‌ها حوله کاغذی یا دستمالی نرم قرار گیرد.

پرهیز از طبخ مواد غذایی اسیدی

بعضی از مواد غذایی اسیدی هستند که طبخ آن‌ها در ظروف چدن خطرناک است. پس در آشنایی با خواص ظروف چدنی باید به این نکته اشاره کرد که از طبخ مواد غذایی اسیدی درون آن خودداری کنید زیرا با فلز موجود در ظروف چدنی واکنش نشان داده و طعمی ناپسند و رنگی تیره ایجاد می‌کند. در صورت نیاز مواد غذایی اسیدی مانند رب گوجه فرنگی را در ماهیتابه یا قبلمه‌ای دیگر تفت دهید.

سنگینی

در آشنایی با خواص ظروف چدنی باید به وزن آن اشاره کرد. به طور معمول ظروف چدنی نسبت به ظروف آلومینیومی و استیل سنگین‌تر هستند. وزن زیاد ظروف و قابلمه‌های چدنی به خاطر زیاد شدن دوام و طول عمر آن است که جزو مزایای آن به شمار می‌آید.

جذب آهنربا

یکی از موارد جالب در مبحث آشنایی با خواص ظروف چدنی، خاصیت مغناطیسی آن است. با نزدیک کردن یک آهنربا به چدن باید ظرف به سمت آهنربا جذب شود در غیر این صورت چدن اصل نبوده و از آلیاژهای مشابه دیگر در ساخت آن استفاده شده است.

آشنایی با خواص ظروف چدنی
آشنایی با خواص ظروف چدنی

طرز استفاده از ظروف چدنی برای اولین بار

جا دارد در کنار موارد ذکر شده به عنوان آشنایی با خواص ظروف چدنی، به طرز استفاده از آن برای اولین بار اشاره شود که باعث طولانی شدن کیفیت و بالا رفتن طول عمر آن می‌شود. برای این کار محلولی از آب و نمک تهیه کرده و آن را دردرون قابلمه چدنی ریخته و با قرار دادن روی شعله فرصت دهید تا به جوش
آید. پس از جوش آمدن محلول را خالی کرده و قابلمه چدنی را اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی بشویید.

سپس کف آن را با کمی روغن چرب کرده و اجازه دهید چند ساعت باقی بماند و بعد آن را شسته و با دستمالی نرم آن را خشک کنید. قابلمه‌های چدنی به دلیل تحمل زیاد در برابر حرارت برای پخت گوشت و انواع غذا ایده‌آل هستند و حتی می‌توان در چدن‌ها سیب زمینی، بادمجان، کدو و … سرخ کرد.

مجموعه آروین تفون

مجموعه آروین تفلون با داشتن نیروهای متخصص و زبده بازسازی ظروف آشپزخانه و تولید ظروف نچسب را انجام می‌دهند که اقدامی ارزشمند و پر طرفدار است. هزینه پرداخت شده برای ظروف بالا است که برای خرید مجدد باید بیشتر هزینه کرد بنابراین یکی از بهترین راه‌ها بازسازی ظروف است. ظروف چدنی خود را به آروین تفلون بسپارید تا  با صرف هزینه‌ای کمتر نسبت به خرید، ظروفی تمیز همچون روز اول و با کیفیت عالی تحویل گیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *