پوشش نچسب صنعتی چیست؟

یکی از نادیده گرفته شده ترین اختراعات دنیای مدرن، پوشش نچسب صنعتی است. پوشش نچسب  صنعتی که در نیمه اول قرن بیستم اختراع شد، به میلیون ها آشپزخانه در سراسر جهان کمک کرده است. با وجود چنین اختراعی، هنوز افراد زیادی هستند که نسبت به ظروف آشپزخانه که دارای لایه نچسب هستند، شک دارند. گفته می شود که می تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد، اما آیا واقعا این شایعات درست است؟

در این مقاله، ما در مورد مزایای زندگی پوشش نچسب صنعتی صحبت می کنیم. آیا پوشش نچسب ایمن است؟ مزایا و انواع  آن چیست؟

انواع پوشش های نچسب

  • سرامیک

امروزه جدیدترین ظروف نچسب با روکش سرامیکی پوشیده شده اند و یکی از مطمئن ترین گزینه های موجود به حساب می آیند. سرامیک ها ترکیباتی هستند که از اکسیدهای فلزی ساخته می شوند. روکش های سرامیکی مختلفی با خاصیت نچسب بر روی سطح آلومینیومی قرار می گیرد و سطح ظرف را نچسب می کند و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش و دمای بالا دارد.

  • پوشش صنعتی گرانیت

پوشش صنعتی گرانیت به جز شباهت ظاهری هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت ندارند. پوشش صنعتی گرانیت از فولاد کربنی نازک با لایه ای از لعاب چینی ساخته شده اند. لعاب چینی بی اثر و فاقد مواد شیمیایی است. این باعث می شود که با غذا تداخل نداشته باشد و طعم یا رنگ غذا تغییر نکند. خواص پوشش گرانیتی باعث شده است که از نظر سلامت در رتبه بسیار خوبی در بین پوشش های موجود قرار گیرد.

  • تفلون

PTFE یا پلی تترافلوئورواتیلن نوعی پلیمر است. بیشتر ظروف موجود با تفلون روکش شده اند. این روکش با خواصی که دارد سطحی نچسب و بادوام برای ظروف ایجاد می کند. تفلون (PTFE) تا زمانی که به درستی استفاده شود قابل استفاده است زیرا اعمال فشار به بدنه، سطح و کف آن یا شستن آن با اجسام زبر عمر آن را کاهش می دهد. حداکثر دمایی که تفلون می تواند تحمل کند 500 درجه فارنهایت است. برخی از ظروف (PTFE) با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام PFOA ساخته می شوند.

آیا پوشش نچسب ایمن است؟

وقتی صحبت از ظروف نچسب به میان می‌آید، همیشه سؤالاتی در مورد ایمنی کلی این ظروف وجود دارد. علت آن یک ماده شیمیایی به نام اسید پرفلوروکتانوئیک یا PFOA است. تا سال 2013، قابلمه‌ها و تابه‌هایی که با PFOA پوشیده شده بودند، در دمای بالا می‌سوختند اما همچنان آثاری از این ماده شیمیایی باقی می‌ماند. به طور دقیق تر، این مشکل به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت پوشش غذایی است.

PTFE، ماده شیمیایی اصلی مورد استفاده برای ظروف نچسب، دارای PFOA به عنوان یک عامل امولسیون کننده بود. بخار تولید شده در مواجهه با این مقدار گرما برای مصرف کننده خطرناک است. مطالعات مختلف روی این ماده شیمیایی نشان می دهد که PFOA با چندین بیماری بالقوه جدی مرتبط است، از جمله:

  • اختلالات تیروئید
  • سرطان بیضه
  • مشکلات کبدی
  • ناباروری
  • نقص مادرزادی
  • اختلالات مزمن کلیه

اگرچه پوشش غذایی منبع قابل توجهی از PFOA نیست، مردم هنوز نسبت به آن شک دارند. آیا پوشش نچسب ایمن است؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده یا EPA تلاش های زیادی برای حذف PFOA انجام داده است. حداقل از سال 2013، بسیاری از شرکت هایی که از پوشش نچسب صنعتی استفاده می کنند، اصلا از PFOA در محصولات خود استفاده نمی کنند.

علاوه بر این، بعید است ظروف پخت و پز به 600 درجه فارنهایت برسد. حتی با روغن اضافه شده، بیشتر روغن ها در دمای 400 درجه فارنهایت دود می کنند. این بدان معناست که قبل از اینکه بخارات موجود در ظروف نچسب شما به دمای 600 درجه فارنهایت برسد، تمام غذا را سوزانده اید.

مزایای پوشش نچسب صنعتی برای پخت

اکنون که می دانیم پوشش نچسب چقدر ایمن است، باید مزایای ظروف پخت و پز را با افزودن این مواد بررسی کنیم. اگر مزایای پوشش نچسب را بدانید، از ظروف خود بهتر استفاده خواهید کرد.  استفاده از پوشش  نچسب صنعتی مناسب سلامتی شما را به خطر نمی اندازد. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

پخت و پز بدون روغن با پوشش نچسب صنعتی

در حین پخت، درب مخصوص پخت این امکان را به شما می دهد که بدون استفاده از روغن، غذاهای مختلف را بپزید. آیا پوشش نچسب بدون استفاده از روغن ایمن است؟ بله همینطور است و برای سلامتی شما مفید است. سطح ظروف نچسب دارای موادی بر پایه شیارهای میکروسکوپی است. این شیارها از چسبیدن ذرات غذا جلوگیری می کند. این بدان معنی است که شما می توانید یک وعده غذایی بدون چربی برای خود درست کنید.

چربی هایی مانند روغن نباتی و کره اثرات مختلفی بر سلامت انسان دارند. چاقی و حمله قلبی از جمله این عوارض هستند. از نظر تغذیه، این موضوع نقش حیاتی دارد. شما انتخاب می کنید که تعداد کالری غذای خود را کاهش دهید و این وعده های غذایی برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند عالی است.

پوشش نچسب تفلون به راحتی تمیز و خشک می شود

یکی دیگر از مزایای پوشش نچسب برای پخت این است که به راحتی تمیز می شود. از آنجایی که سطح بسیار لغزنده است، کف و آب برای تمیز کردن بقایای مواد غذایی روی آن کافی است. حذف مواد غذایی سوخته بسیار آسان است . اگر ذرات غذای سوخته روی سطح آن باشد، آب داغ برای شستن آن کافی است. به آرامی با یک ابر ملایم صابون ظرف مالش دهید و برای شستن آن کافی است.

پوشش مقاوم در برابر خش

آیا پوشش نچسب در برابر خش مقاوم است؟ پوشش یکپارچه گریدفود پس از مدت ها آسیب دیده است. حتی در این صورت، بهتر است از ظروف مناسب برای محصول نچسب خود استفاده کنید. در مورد ظروف آشپزخانه بهتر است از ملاقه و قاشق با روکش مواد غذایی استفاده کنید.

 استفاده از ظروف چدنی، فولادی ضد زنگ یا فلزی می تواند به طور غیر ضروری به سطح پوشش نچسب آسیب برساند. در نتیجه ممکن است لایه برداری یا خراش روی سطح آن ایجاد شود. اگر سطح خراشیده شود، قسمت فلزی زیر آن نمایان می شود. این به ظروف پخت و پز آسیب می رساند و کارایی پوشش درجه مواد غذایی را کاهش می دهد.

شیک و جذاب

بزرگترین مشکل قابلمه ها و تابه های چدنی، جدای از مواد ضد زنگ، عدم جذابیت و زیبایی است. بسیاری از محصولات چدنی ظاهر قابل قبولی ندارند و بیشتر برای خانه های قدیمی مناسب هستند..

پخش بهتر گرما

مزیت پوشش نچسب صنعتی نسبت به مواد غذایی این است که نیازی به روغن ندارد. همچنین شامل اتلاف گرمای بیشتری در مواد نیز می شود. پوشش نچسب صنعتی گرما را با توزیع بهتر روی سطح خود منتقل می کند. این توزیع حرارت در هنگام پخت بسیار مهم است. از پخت ناهموار غذا جلوگیری می کند و احتمال سوختن غذا را کاهش می دهد. پخت یکپارچه نیز سرعت پخت را افزایش می دهد. با پوشش درجه غذا، می توانید پخت را سریعتر تمام کنید و همچنین هزینه سوخت پخت و پز را کاهش می دهد.

چرا به پوشش نچسب صنعتی نیاز است؟

روکش نچسب محصولی ایمن و راحت است که به ظروف شما سطح خوبی برای کار می دهد. آیا پوشش نچسب ایمن است؟ نه تنها بی خطر است، بلکه فواید متعددی برای سلامتی شما نیز دارد.

بازسازی ظروف آشپزخانه با آروین تفلون

گروه تفلون آروین یکی از شرکت های پیشرو در زمینه خدمات است که با فعالیت چندین ساله خود در این زمینه تجربیات ارزنده و ارزنده ای را به دست آورده است. این تجربیات به ما آموخته است که برای ارائه خدمات بهتر باید با افراد حرفه ای با مهارت های فنی بالا و احساس تعهد و مسئولیت پذیری بالا همکاری کرد. زیرا برخی از خدمات مانند نوسازی و تعمیر ظروف نچسب به غیر از مسائل مالی مستقیماً به سلامت انسان مربوط می شود و متخصصی که این کار را انجام می دهد باید مهارت و فداکاری بالایی داشته باشد و کار را به درستی و مطابق با قوانین انجام دهد..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *