تفاوت بین قابلمه های گرانیتی و سرامیکی چیست؟

در این مقاله به طور مفصل به ظروف گرانیتی و سرامیکی از جمله مزایا، معایب و کارایی آنها می پردازیم. اگر به دنبال ظروف نچسب برای جایگزینی تابه های قدیمی هستید، حتما با ما همراه باشید. در این مقاله به این سوالات به تفصیل پاسخ خواهیم داد.

تفاوت صفحات گرانیتی و سرامیکی چیست؟ که از نظر کارایی و عدم سمیت بهتر است قابلمه های گرانیتی و سرامیکی از نظر کارایی، ایمنی و دوام تقریباً کیفیت یکسانی دارند، اگرچه از مواد مختلفی ساخته می شوند. برتری نسبی که می توان به ظروف سرامیکی نسبت داد این است که تغییر رنگ نمی دهند و حرارت را به طور کامل حفظ می کنند، اگر این سوال از شما پرسیده شود آیا ظروف گرانیتی و سرامیکی می توانند جایگزین تابه ها و قابلمه های قدیمی شوند یا خیر؟ پاسخ قطعا بله است. ظروف گرانیتی و سرامیکی با کیفیت بالا می توانند از چسبیدن غذا جلوگیری کنند و بسیار ایمن تر هستند.

ظروف گرانیتی چیست؟

ظروف گرانیتی یکی از انواع مختلف ظروف لعاب دار است. این ظروف معمولاً از یک هسته فولادی کربنی پوشیده شده با لعاب چینی تشکیل شده اند. اگرچه گرانیت با وجود نامش در آن استفاده نشده است، اما به دلیل ظاهرش این نام را به خود گرفته است.

مزایا ظروف گرانیتی

اگرچه گرانیت مدرن به اندازه ظرف های مورد استفاده قبل از دوام نیست، اما مزایای زیادی دارد که در اینجا به آنها اشاره کردیم. برخلاف چدن، گرانیت ها زنگ نمی زنند و لعاب چینی که معمولاً در آنها استفاده می شود بی اثر است و به شما آرامش خاطر را می دهد زیرا می توانید به راحتی بدون عناصر اسیدی که بر طعم و بوی غذای شما تأثیر می گذارد آشپزی کنید. . سومین موردی که می توان به آن اشاره کرد این است که ظروف گرانیتی مدرن زمان پخت را تسریع می کنند، حاوی مواد شیمیایی مضری نیستند که سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهند و این قابلمه ها سبک تر از چدن، صاف و براق هستند.

معایب ظروف گرانیتی

مانند سایر محصولات، ظروف گرانیتی دارای معایبی است که به آنها اشاره کردیم. این ظروف برای اجاق گازهای شیشه ای مناسب نیستند زیرا ممکن است باعث شکستن شیشه شوند. بر خلاف محصولات قدیمی یا نسخه های با لایه های ضخیم تر، گرانیت های مدرن بسیار نازک هستند که باعث می شود گرما را ضعیف نگه دارند. ظروف گرانیتی شکننده هستند و برای جلوگیری از خراشیدن لعاب باید با احتیاط کار کرد.در هنگام پخت و پز باید از ظروف چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد.اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می کنند که ظروف گرانیتی نچسب هستند، متاسفانه برخی از خریداران غذای خود را به ظروف چسبیده می بینند. .

ظروف سرامیکی چیست؟

ظروف سرامیکی در دهه 1960 به دلیل خاصیت نچسب بودن و داشتن مواد شیمیایی کمتری نسبت به ظروف با روکش تفلون محبوب شدند. متأسفانه، طبق گفته FDA، ظروف سرامیکی سنتی به دلیل لعاب و کوره مورد استفاده احتمالاً به سرب آلوده می شوند. با این حال، ظروف آشپزی سرامیکی مدرن تولید شده بر اساس دستورالعمل های FDA دیگر بدون سرب نیستند و آنها را برای پخت و پز روزمره ایمن و مناسب می کند.

ظروف آشپزخانه موجود در بازار

  • ظروف با روکش سرامیکی

 این ظروف دارای پایه آلومینیومی هستند که با لعاب سرامیکی پوشانده شده است و رایج ترین ظروف سرامیکی موجود در بازار هستند.

  • ظروف سرامیکی جامد

ابتدا خاک رس و آب مخلوط می شوند تا ظروف سرامیکی جامد ساخته شوند. و بعد از اینکه این مخلوط داخل قالب ریخته می شود به فر تا پخته شود. به همین دلیل، گاهی اوقات به ظروف پخت و پز سرامیکی جامد، ظروف پخت در کوره نیز می گویند. پس از اتمام فرآیند سفت شدن، شیشه را در لعاب فرو می برند تا در برابر لکه و چسبندگی مقاوم شود. با استفاده مناسب، پوشش سرامیکی می تواند از همتایان خود بهتر عمل کند.

فواید ظروف سرامیکی

  • ظروف سرامیکی فاقد مواد شیمیایی مضر مانند PTFE و PFOA هستند.
  • روکش نچسب این گونه تابه ها را بسیار راحت شست و شو می دهد.
  • می توانید روغن کمتری در هنگام پخت استفاده کنید، زیرا غذا به راحتی نمی چسبد. این به شما امکان می دهد زندگی سالمی را به دور از چربی داشته باشید.
  • ظروف با روکش سرامیکی سبک تر از چدن هستند. این ماده غیر واکنشی است و در رنگ ها و طرح های متنوعی عرضه می شود اما بر طعم و بوی غذای شما تاثیری ندارد.
  • مزیت دیگر ظروف سرامیکی این است که با گرم شدن سریع، در زمان صرفه جویی می کند. و از آنجایی که ظروف سرامیکی دمای مناسبی دارند، می توانید انتظار یک غذای کاملاً پخته را داشته باشید.

تفاوت بین قابلمه های گرانیتی و سرامیکی چیست؟
تفاوت بین قابلمه های گرانیتی و سرامیکی چیست؟

معایب ظروف سرامیکی

  • این ظروف برای پخت و پز در دمای بالا مناسب نیستند.
  • ظروف با روکش سرامیکی با ظروف فلزی سازگار نیست زیرا ممکن است به پوشش آسیب برساند. به جای آن ظروف پلاستیکی یا چوبی توصیه می شود. متأسفانه چنین ظروفی مستعد خراشیدگی هستند.

تفاوت بین قابلمه های گرانیتی و سرامیکی

در مقاله ما در مورد تفاوت قابلمه های گرانیتی و سرامیکی تا کنون در مورد ویژگی های قابلمه گرانیتی و قابلمه سرامیکی صحبت کرده ایم. آیا فکر می کنید آنها مزیت قابل توجهی نسبت به یکدیگر دارند؟

کاربرد ظروف

یکی از مواردی که اکثر افراد هنگام خرید ظروف آشپزخانه به آن توجه می کنند کیفیت محصول است. خوشبختانه، وقتی ظروف گرانیتی و سرامیکی باکیفیت می‌خرید، مطمئناً قبل از ورود به بازار، آزمایش تخم مرغ یا نیمرو را پشت سر می‌گذارد. هر دو ظروف گرانیتی و سرامیکی عملکرد بهتری در جلوگیری از چسبیدن غذا دارند.

می توان گفت به راحتی قابل شستشو است زیرا هر دوی آنها چسبنده نیستند. شما همچنین می توانید غذاهای سالم تری برای خانواده خود تهیه کنید زیرا نیازی به استفاده از روغن زیادی ندارید. به لطف پوشش آنها، طعم و بوی غذای شما حتی با استفاده از مواد اسیدی تغییر نمی کند.

ایمنی ظروف

سرب، PFOA و PTFE سه موردی هستند که به دلیل ترکیب شیمیایی و خطرات احتمالی آنها نمی‌خواهید در ظروف آشپزی خود قرار بگیرند. خوشبختانه، می توانید ظروف سرامیکی و گرانیتی را تهیه کنید که عاری از این مواد شیمیایی مضر باشد.

هنگام خرید ظرف جدید، مطمئن شوید که بدون سرب، PFOA و PTFE باشد. به این ترتیب، لازم نیست نگران سموم موجود در غذای خود باشید، حتی اگر به طور تصادفی از حرارت بیش از حد در ماهیتابه خود استفاده کنید.

استقامت و مقاومت

ظروف گرانیتی و ظروف سرامیکی از نظر دوام بسیار شبیه به یکدیگر هستند، افتادن از ارتفاع باعث خراشیدگی آنها می شود، همچنین استفاده از ظروف فلزی آشپزخانه بر روی این ظروف و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت بالای شعله. با استفاده از آن می توانید سال ها آن را در آشپزخانه خود نگه دارید.

زیبایی شناسی

وقتی صحبت از نبرد زیبایی شناسی به میان می آید، ظروف سرامیکی برنده آشکار هستند. ظروف گرانیتی در مورد رنگ آمیزی بسیار محدود هستند، در حالی که ظروف سرامیکی در رنگ های بسیار متنوعی موجود هستند.

بازسازی ظروف آشپزخانه با آروین تفلون

گروه تفلون آروین یکی از شرکت های پیشرو در زمینه خدمات است که با فعالیت چندین ساله خود در این زمینه تجربیات ارزنده و ارزنده ای را به دست آورده است. این تجربیات به ما آموخته است که برای ارائه خدمات بهتر باید با افراد حرفه ای با مهارت های فنی بالا و احساس تعهد و مسئولیت پذیری بالا همکاری کرد. زیرا برخی از خدمات مانند نوسازی و تعمیر ظروف نچسب به غیر از مسائل مالی مستقیماً به سلامت انسان مربوط می شود و متخصصی که این کار را انجام می دهد باید مهارت و فداکاری بالایی داشته باشد و کار را به درستی و مطابق با قوانین انجام دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *