آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن

یکی از وسایل پر کاربرد در آشپزخانه­ها قابلمه است که از آن برای پختن و گرم کردن غذاهای مختلف استفاده می­شود. از آنجایی که قابلمه وسیله­ای مهم در آشپزخانه است باید در انتخاب جنس آن دقت کرد تا بتوان هم از آشپزی کردن در آن لذت برد و هم اینکه به مدت طولانی از آن استفاده کرد. آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن­ها منجر به داشتن انتخابی ایده­آل و مناسب خواهد شد.

انواع جنس قابلمه

در بازار انواع قابلمه وجود دارند که از نظر جنس با یکدیگر متفاوت هستند. متریال به کار رفته در ساخت قابلمه­ها باعث متفاوت شدن آن­ها از نظر کاربرد، کیفیت و در نهایت قیمت می­شود. در ادامه به آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

تفلون

تفلون یکی از محبوب­ترین جنس­ها است که از آن برای ساخت ظروف مختلف استفاده می­شود که قابلمه آن بسیار محبوب است. ظروف تفلون خاصیت چسبندگی نداشته و به راحتی می­توان در آن غذا پخت و همچنین بسیار آسان شسته می­شود که نیاز به سابیدن ندارد. روکش تفلون­ها لیز است که همین امر باعث نچسب شدن قابلمه می­شود اما بسیار حساس بوده و طاقت برخورد با اجسام نوک تیز و زبر را ندارد.

با اینکه از قابلمه تفلون برای پخت انواع غذاها مانند پلو، خورشت، سوپ، آش و … به کار می‌رود اما به هیچ عنوان نباید از قاشق، ملاقه یا کفگیر فلزی برای هم زدن غذا استفاده کرد بلکه بهتر است جنس­های سیلیکونی، چوبی و تفلون را ارجحیت داد. استفاده از ابزار نامناسب برای هم زدن غذا باعث خط و خش افتادن در کف ظرف شده که به مرور پوسته پوسته شده و وارد غذا می­شود. این پوسته­ها سمی بوده و باعث مشکلات جدی و بیماری­های مختلف می­شود.

اگر قابلمه تفلون مورد استفاده خراشیدگی دارد قبل از اینکه گسترش پیدا کند و بیشتر شود اقدام به تعمیر ظروف نمایید که توسط مراکز بازسازی ظروف انجام می­شود. در بازسازی ظروف توسط مواد و دستگاه­های ویژه روکش جدید ایجاد شده ظاهر قابلمه را همانند روز اول سالم کرده و قابل استفاده خواهد شد.

چدن

در آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن به چدن اشاره می‌شود. قابلمه چدن ترکیبی از آهن، کربن، سیلسیلیم و مقادیر ناچیزی از ترکیبات دیگر است. قابلمه چدنی که این روزها رونق بسیاری پیدا کرده‌اند در آشپزخانه برای پخت و پز در فر یا به طور مستقیم روی شعله گاز استفاده می‌شود که استفاده از آن بسیار راحت است.

چدن سطحی سخت دارد که در برابر ضربه و سایش مقاوم است بنابراین طول عمر بالایی دارد. پوشش چدن‌ها در گذر زمان ثابت بوده و همچون روکش نیستند که از بین بروند و مانع از چسبیدن غذا به آن می‌شوند. چدن‌ سطوح ناصاف داشته و به حالت نقاط برجسته و فرو رفته خاصی هستند.

برای هم زدن غذا در قابلمه‌های چدن می‌بایست از کفگیرهای چوبی یا تفلونی استفاده کرد تا آسیبی به آن نرسد. برای شستشو نیز باید از اسکاچ نرم استفاده کرد و در صورتی که به کف ظرف چیزی چسبیده برای 15 تا 30 دقیقه اجازه دهید با آب گرم و مایع ظرفشویی خیس خورده و سپس به آرامی آن را جدا کنید. پس از شستشو قابلمه چدنی را با دستمالی نرم خشک کنید تا روی آن لکه ایجاد نشود و به مرور باعث زنگ زدن آن نشود.

باید از برخورد قابلمه چدن با جسم سخت و یا ظروف چدنی دیگر خودداری کرد تا لب پریدگی در لبه‌های آن اتفاق نیفتد پس از قرار دادن قابلمه‌های چدنی درون یکدیگر خودداری کرده و یا بین آن‌ها حوله کاغذی یا دستمالی نرم قرار گیرد. متاسفانه در قابلمه‌های چدن نمی‌توان رب گوجه فرنگی تفت داد یا مستقیما به آن آبلیمو اضافه کرد. اضافه کردن آبلیمو یا تفت دادن رب گوجه فرنگی باید در ظرف دیگری انجام شده و سپس آن را به قابلمه چدن انتقال داد.

آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن
آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن

گرانیت

ظروف گرانیتی بسیار محبوب هستند که در همه آشپزخانه‌ها حداقل یک مدل از آن وجود دارد. گرانیت ترکیبی از مزایای ظروف تفلون و سرامیک بوده که از هر دو پوشش ادغام شده است. نخستین لایه داخل ظروف گرانیتی نظیر قابلمه و ماهیتابه، تفلون بوده و دانه‌های رنگی پراکنده داخل ظرف از سرامیک تشکیل شده است. پوشش تفلون و سرامیک روی سطح داخلی ظرفی از جنس آلومینیوم یا استیل قرار می‌گیرند که همگی با هم ساختار ظرف گرانیتی را شکل می‌دهند.

در آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن باید گفت ظروف گرانیتی در برابر خراش بسیار مقاوم بوده و به راحتی روی آن خط و خش نمیفتد. گرما و حرارت به صورت یکدست و یکنواخت به کل مواد غذایی منتقل می‌شود در نتیجه مانع از سوختن غذا شده و منجر به مغز پخت شدن غذا می‌شود. از سویی دیگر قابلمه‌های گرانیتی حرارت را در خود نگه داشته که این امر باعث گرم ماندن غذا به مدت طولانی می‌شود.

شستشوی قابلمه‌های گرانیتی بسیار راحت بوده و کافی است از یک اسکاچ نرم و خیس آغشته شده به مایع ظرفشویی استفاده شود. برخلاف ظروف چدن در قابلمه‌های گرانیتی می‌توان به راحتی از مواد غذایی اسیدی مانند رب یا سس گوجه فرنگی، آبلیمو یا آب مرکبات استفاده کرد. وزن قابلمه‌های گرانیتی زیاد است که این امر هنگامی که درون قابلمه غذایی وجود داشته باشد، مسلما بیشتر به چشم می‌آید. همچنین احتمال پریدگی پوشش لعابی آن وجود دارد که که خطر ورود تکه‌های سرامیکی یا تفلون مضر را به غذا افزایش می‌دهد.

مس

ظروف مسی نوعی ظروف سنتی اما زیبا هستند که سالیان سال است که از آن استفاده می‌شود. پخت انواع غذاها در مس راحت بوده اما نیاز به فراگیری مهارت دارد زیرا قلق خاصی را می‌طلبد. در آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن باید گفت به طور کلی ظروف مسی بدنه‌ای قرمز – نارنجی داشته و درون آن نقره‌ای است. رنگ نقره‌ای داخل ظرف درواقع وجود قلع را نشان می‌دهد. قلع مانند از نفوذ مواد سمی و مضر به غذا شده و سلامتی را به ارمغان می‌آورد. از مس برای پخت غذاهای مختلف به ویژه خورشت و سوپ استفاده می‌شود.

معمولا شستشوی ظروف مسی راحت است اما ممکن است پس از مدتی سیاه شده که می‌توان قسمت داخلی را با سیم ظرفشویی و صابون شست. برای تمیز شدن بدنه از آبلیمو، آبغوره یا رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود که حالت اسیدی داشته و آن را کاملا شفاف و براق می‌کند. در غیر این صورت باید به مراکز بازسازی ظروف مراجعه کرد.

سرامیک

در آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن به سرامیک می‌توان اشاره کرد. سرامیک‌ها لاکچری هستند زیرا قیمت بسیار بالایی دارند. قابلمه‌های سرامیکی سنگین وزن هستند که در استفاده به دلیل اضافه شدن مواد غذایی وزن بسیار بیشتری می‌گیرند.

سرامیک‌ها معمولا برای پخت خورشت و انواع کوکوها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند که می‌توان در قابلمه‌های سرامیکی پلو هم درست کرد ولی بیشتر برای پخت ماکارونی لذت بخش هستند. سرامیک نسبت به گرانیت، چدن و تفلون مقاومت بسیار بالاتری دارد اما به این معنا نیست که هیچ نوع آسیبی به آن نخواهد رسید بلکه ممکن است روزی کف آن خط و خش بیفتد.

استیل

آخرین مورد آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن، استیل است. قابلمه‌های استیل برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسب هستند اما باز هم می‌توان برنج یا ماکارونی در این قابلمه‌ها پخته و حتی ته دیگ هم داشت.

هنگام استفاده از قابلمه‌های استیل باید درجه حرارت را تنظیم کرد زیرا این ظروف از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده‌اند که رسانای حرارتی بوده و درمقابل فرسودگی بسیار با دوام و مقاومند. چسبندگی ظروف استیل شاید به عنوان یکی از معایب آن باشد که همانطور که گفتیم اگر با حوصله در آن غذا پخته شود مشکلی نخواهد بود. این مشکل قابلمه‌های استیل جدید با استفاده از کفی‌های چدن در طراحی آن‌ها تا حد زیادی حل شده است؛ در نتیجه هنگام خرید مطمئن شوید که کف قابلمه استیل از چدن یا گرانیت باشد.

آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن
آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن

آروین تفلون

آروین تفلون معتبرترین و بهترین مرکز تولید و بازسازی انواع ظروف است که اگر قابلمه، تابه، شیرجوش و سایر ظروف شما با هر جنسی آسیب ببینند آن‌ها را توسط فرایندی ویژه و مراحل خاص با قیمت مناسب و کیفیت عالی تعمیر کرده تا همانند روز اول سالم شود که دیگر نگران استفاده از ظروف خود نخواهید بود.

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir
  • آدرس: کرج، جاده قزلحصار، جنب مبل آبنوس، خیابان طالقانی، پلاک 112

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *