نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها

چدن‌ها آلیاژی از آهن، سیلیکون، منگنز و مقدار اندکی گوگرد و فسفر هستند که در ساخت ظروف آشپزخانه از آن استفاده می‌شود. تابه و قابلمه‌های چدنی همه کاره بوده و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد تا از آشپزی لذت برد. ظروف چدنی امروزه بسیار محبوب شده‌اند طوریکه در هر خانه و رستورانی حداقل یک ظرف چدنی دیده می‌شود. نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها مراحل و روش خاص خود را دارد که منجر به دوام طول عمر محصول و حفظ زیبایی آن می‌شود.

مراحل نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها

آشنایی با مراحل نظافت و نگهداری از ظروف چدنی منجر به افزایش استحکام و طول عمر محصول می‌شود در نتیجه نیاز به هزینه اضافی و چند برابر برای خرید مجدد ظروف نخواهد بود. در ادامه با چگونگی نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها آشنا خواهیم شد:

استفاده برای اولین بار

اولین مرحله نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها، روغن کاری است. هنگامی که قرار است برای اولین بار از تابه و قابلمه چدنی استفاده شود محلولی از آب و نمک در آن ریخته و فرصت دهید روی شعله گاز به آرامی بجوشد. سپس محلول را خالی کرده، ظرف را آب گرفته و آن را با دستمالی نرم خشک کنید. سپس کمی روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان خوراکی در کف آن ریخته و با یک دستمال کاغذی یا دستمالی تمیز به خوبی تمام سطح ظرف را به روغن آغشته کنید طوریکه تمام ظرف به صورت یک لایه بسیار نازک روغنی شود.

پس از گذشت چندین ساعت، روغن اضافه را با دستمالی تمیز و نرم گرفته و بعد با آب ولرم، اسکاچ نرم و صابون ظرف را بشویید و به طور کامل خشک کنید. هدف از این کار از بین بردن آلودگی‌های کارخانه و زنگ زدگی احتمالی موجود بر روی چدن است.

شسشتوی اصولی

یکی از مراحل پر تکرار نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها، شستشوی روزمره اما اصولی است. ظروف چدنی بسیار حساس بوده و نباید از هر شوینده‌ای برای شستشوی آن استفاده کرد اما با این حال شستشوی راحتی دارد.

هر بار پس از استفاده ظرف را با آب ولرم یا گرم، اسکاچ نرم و مایع ظرفشویی بشویید. در ظروف چدنی استفاده از مواد شیمایی و اسکاچ زبر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. پس از اتمام شستشو و گرفته شدن آب ظرف، آن را با دستمالی نرم خشک کنید؛ هدف از این کار گرفتن رطوبت احتمالی و جلوگیری از زنگ زدگی ظروف چدنی است.

گاهی اوقات ممکن است مواد غذایی به ته ظرف چدنی داغ بچسبد. در این حالت فرصت دهید ظرف کمی خنک شود و بعد اقدام به جداسازی غذای چسبیده نمایید. هنگامی که غذا به ظروف چدنی چسبیده‌اند، کافی است روی آن کمی آب گرم ریخته و فرصت دهید تا آب به خورد مواد باقی مانده در ته ظرف برود. سپس اسکاچ خیس را با کمی روغن، نمک و مایع ظرفشویی آغشته کرده و روی آن بکشید.

در صورتی که حجم غذای چسبیده شده به ظرف زیاد نیست می‌توان با اسکاچ نرم آغشته شده به مایع ظرفشویی و آب گرم آن را برطرف کرد. مجدد یادآوری می‌شود پس از اتمام شستشو ظروف چدنی خشک شوند تا هیچ رطوبتی بر روی آن باقی نماند.

نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها
نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها

پرهیز از ایجاد خراش

نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه‌ها با دقت انجام می‌شود تا هیچ ضربه، خط و خراشی بر روی آن ظاهر نشود. خراش‌ها محلی برای ایجاد زنگ زدگی ظروف چدنی بوده که به مرور باعث نابودی آن می‌شوند. نگهداری ظروف چدنی باید در جایی امن صورت گیرد طوریکه:

  • اگر نیاز است چندین ظرف چدنی روی هم چیده شوند بین آن‌ها حوله یا دستمال قرار داده شود تا مانع از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر شود.
  • فضای نگهداری باید طوری باشد که برای هر بار گذاشتن و برداشتن ظروف چدنی، به یکدیگر برخورد نکرده تا ضربه به آن وارد نشود.
  • درب قابلمه یا تابه یکی از مواردی است که به دفعات زیاد از روی ظرف برداشته و گذاشته می‌شود پس بهتر است لبه آن روکش سیلیکونی داشته تا با قابلمه یا تابه چدنی برخورد زیادی نداشته باشد یا اینکه با احتیاط و به آرامی گذاشته و برداشته شود.‌
  • برای هم زدن مواد غذایی موجود در ظروف چدنی از کفگیر و قاشق چوبی یا سیلیکونی استفاده شود و به هیچ عنوان از قاشق‌های فلزی برای هم زدن غذا استفاده نکنید.
نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها
نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها

گرم کردن

یکی از ویژگی های خوب ظروف چدنی، پخش یکنواخت حرارت به کل ظرف است که مانع از سوختن یا خام ماندن غذاها و در نتیجه بهتر پخته شدن غذا می‌شود. طرز درست نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها وابسته به گرم کردن مناسب است. برای پخت غذا نیاز است ظروف روی شعله قرار گیرند. ظروف چدنی را می‌توان روی شعله مستقیم گاز قرار داد اما باید میزان شعله به قدری باشد که به بدنه ظرف سرایت نکند در غیر این صورت رنگ اطراف ظرف خاکستری خواهد شد که نازیبا است.

به طور کلی ظروف چدنی نسبت به سایر ظروف مانند ظرف‌های مسی دیرتر گرم می‌شوند که نیاز است مدت بیشتری روی شعله یا درون فر بمانند اما با این حال گرما را به مدت بیشتری در خود نگه داشته که لذت خوردن غذای گرم را فراهم می‌کنند. ظرفی را که تازه از روی شعله یا از داخل فر برداشته‌اید بسیار حساس است بنابراین بلافاصله روی آن آب سرد نگیرید زیرا به آن شوک وارد می‌شود. در صورت داغ بودن کافی است سه الی چهار دقیقه صبر نموده و بعد اقدام به شستشو نمایید.

سرخ کردن

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از ظروف چدنی در آَشپزخانه رستوران‌ها پرهیز از سرخ کردن مواد غذایی اسیدی همچون سس و رب گوجه فرنگی درون آن است. چدن با مواد غذایی اسیدی واکنش نامناسبی نشان داده و باعث تیره شدن رنگ غذا و ایجاد طعمی ناپسند می‌شود. سایر غذاها مانند پیاز، سیب زمینی، مرغ و … را به راحتی می‌توان در ماهیتابه چدنی تفت داد و سرخ کرد.

آروین تفلون

اکنون که با طرز و مراحل نگهداری از ظروف چدنی در آشپزخانه رستوران‌ها و حتی آشپزخانه منزل آشنا شده‌اید، شاید بخواهید ظروف چدنی خریداری کرده یا اقدام به بازسازی آن نمایید. آروین تفلون با داشتن نیروهای متخصص و با تجربه بهترین خدمات را با کیفت عالی در زمینه بازسازی ظروف آشپزخانه و تولید ظروف نچسب با قیمت مناسب و گارانتی انجام می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *