پوشش قابلمه گرانیتی

قابلمه مهم ترین وسیله پخت و پز در بین تمام ظروف آشپزخانه ماست که جای بسیاری از ظروف را به راحتی پر می کند، بنابراین حتی نیازی به استفاده از تابه برای سرخ کردن غذا نداریم و قابلمه جایگزین مناسبی برای آن است. مافین ها و کلوچه های خوشمزه ای هم می توان در آن درست کرد که اخیراً از روش بخارپز استفاده می شود.

قابلمه هایی که تا مدت ها ظاهر متفاوتی داشتند به مرور زمان تغییر کردند و به قابلمه هایی با دسته و درب مناسب، طبقات دار، روکش های مختلف و رنگ های مختلف تبدیل شدند که اکنون در خانه های ما وجود دارد. به طوری که بر اساس تحقیقات باستان شناسان، قابلمه سنگی با قدمت 9000 سال پیش در مکزیک یافت شد که شکل و ظاهر آن چندان توسعه نیافته بود.

انواع قابلمه ها

در سه دهه گذشته نظرات تخصصی و پزشکی مختلفی در مورد ظروف و مواد پخت و پز وجود داشته است. به عنوان مثال، تا ده سال پیش، باورها بر این بود که پخت و پز در ظروف مسی برای بدن بسیار مفید است و به تامین مس مورد نیاز بدن کمک می کند. اما آخرین تحقیقات نشان می دهد که مس در بدن فقط از طریق غذا به دست می آید و پخت و پز در ظروف مسی تنها در صورتی مجاز است که پوشش داخلی آن از قلع باشد و غذای پخته شده با مس بدون پوشش تماس مستقیم داشته باشد. اصلا توصیه نمی شود

این تصور غلط به قدری رایج بود که بسیاری از مردم فلز آهنی یا تکه‌های فلز مس را روی  ظروف مسی خود قرار می‌دادند تا بدنشان این مواد را جذب کند!

چند دهه پیش ظروف ساخته شده از آلومینیوم خالص در بازار و بین مردم رواج یافت. امروزه استفاده از این ظروف توصیه نمی شود و حتی کارشناسان و پزشکان اکیداً توصیه می کنند از این ظروف استفاده نکنید. در این زمینه ظروف پخت و پز با موادی مشابه آلومینیوم اما با روکش داخلی (روکش) از تفلون وارد بازار شده است که در ادامه به تفصیل در مورد انواع پوشش داخلی قابلمه ها از جمله قابلمه تفلون می پردازیم.

آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن
آشنایی با انواع جنس ظروف قابلمه و کاربرد آن

انواع مواد بدنه قابلمه

بدنه قابلمه از مواد مختلفی مانند آلیاژ آلومینیوم، آلومینیوم خالص، مس و فولاد ساخته شده است.

آلومینیوم خالص همان ظروفی است که در بازار با نام روحی شناخته می شود. این ماده از ورق های آلومینیومی ساخته شده است که در دستگاه پرس به صورت قابلمه در آمده و سپس دسته ها را به بدنه می چسبانند. اینها را می توان بعد از پرس با روکش اسیدی شسته و به عنوان همان ظرف معروف الکل وارد بازار شد. اگر همان قابلمه های پرس شده را با رنگ های مختلف پوشانده و با تفلون، سرامیک و گرانیت پوشانده شوند، کاملاً متفاوت وارد بازار می شوند و به دست مصرف کننده می رسند.

نوع دیگری از مواد بدنه قابلمه آلیاژ آلومینیوم است. این نوع قابلمه مانند بسیاری از کلماتی که به اشتباه در بین مردم عادی و بازاریان رواج یافت، به چدن معروف شد. مواد آلیاژ آلومینیوم مذاب را در قالب های قابلمه ای می ریزند و حتی دسته ها را به شکل قالب در می آورند تا شکل کلی را به خود بگیرد و به همین دلیل دسته هایی به ظروفی که به چدن معروف هستند متصل می شوند.

ظروف ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم برای پوشش های داخلی و خارجی دقیقاً مانند ظروف با بدنه آلومینیوم خالص استفاده می شود.

جنس داخلی قابلمه

برخی از قابلمه ها مانند قابلمه های روحی، پوشش داخلی ندارند. قابلمه های بدنه استیل معمولا بدون درب هستند، اما برخی از برندها قابلمه ها یا تابه هایی را با روکش داخلی بدنه استیل و سرامیکی معرفی کرده اند. و در مورد پوشش‌های مربوط به تفلون، سرامیک و گرانیت که قبلاً به آن اشاره کردیم، این پوشش‌ها در قسمت داخلی بدنه با آلومینیوم خالص یا آلیاژ آلومینیوم پوشانده می‌شوند که هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

روکش تفلون تابه

زمانی که قابلمه ای وارد بازار می شود باید پوشش داخلی و خارجی مناسبی داشته باشد تا با نام دیگری به نمایش گذاشته شود. هنگامی که بدنه آلیاژ آلومینیوم یا ظروف آلومینیوم خالص ساخته می شود، بدنه با رنگی مناسب زیبا شده و با ماده خاصی به نام پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) به اختصار پوشش داده می شود. PTFE تفلون نامیده می شود.

 مهمترین مزیت تفلون چسبناک نبودن آن است. به همین دلیل خیلی ها به تفلون نچسب می گویند. ظروف تفلون نسبت به سایر روکش ها در حین استفاده به دقت بیشتری نیاز دارند که دقیقا توضیح خواهیم داد. استفاده از قاشق چوبی یا پلاستیکی (ترجیحا چوبی) هنگام استفاده از تفلون توصیه می شود. تفلون تا زمانی که خراشیده و نچسب نباشد هیچ ضرری برای سلامتی ندارد و می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

قابلمه سرامیکی

در حالی که بازار داغ تفلون در راه بود و صحبت های متناقضی در مورد ناسالم بودن تفلون وجود داشت، صفحات سرامیکی با روکش سرامیکی عرضه شد که به خوبی دو عیب تفلون را پوشش می داد. قابلمه های روکش سرامیکی دو مزیت دارند، اول اینکه در برابر سایش مقاوم بوده و نیازی به استفاده از قاشق و کفگیر چوبی مانند قابلمه تفلون توسط کاربر ندارد. مزیت دوم این است که قابلمه ها سالم هستند، زیرا ظروف سرامیکی در برابر سایش مقاوم هستند و خط و خش ندارند. اما این دو مزیت دلیلی بر برتری سرامیک نسبت به تفلون نیست.

زیرا قابلمه های سرامیکی پس از مدتی استفاده خاصیت نچسب خود را از دست می دهند و فقط برای آش، خورش و … قابل استفاده هستند. برای پخت غذا مناسب است. حال مصرف کننده می تواند یکی از این دو پوشش را از نظر عدم چسبندگی، مقاومت در برابر سایش و سلامت انتخاب کند که برای مصرف کننده در اولویت است.

پوشش قابلمه گرانیتی

حتما اخیراً در مورد صفحات گرانیتی زیاد شنیده اید. با توجه به تمام مزایا و معایب پوشش تفلون و سرامیک، ظروف گرانیتی بهترین راه حل برای ترکیب مزایای هر دو در یک بسته با برخی مزایا و معایب بود. پوشش گرانیتی قابلمه روکشی است که هم مزیت تفلون و هم سرامیک را دارد. در آن:

پوشش نچسب خوبی دارد و از سرامیک ماندگارتر است و نسبت به تفلون در برابر سایش مقاوم است و نسبت به تفلون از بهداشت و سلامت بالاتری برخوردار است. نکته قابل توجه در مورد ظروف گرانیتی این است که این نام تنها به دلیل شباهت ظاهری آنها به سنگ گرانیت انتخاب شده است و هیچ ارتباطی با سنگ گرانیت موجود در طبیعت ندارد.

نیاز به داشتن قابلمه ها با اندازه های مختلف در آشپزخانه ما

قبل از پرداختن به این موضوع، صحبت در مورد قابلمه هایی با اندازه های مختلف مفید است.

معمولاً قطر داخلی (به سانتی متر) قابلمه اندازه آن را نشان می دهد. مثلا وقتی می گوییم قابلمه سایز 24، در مورد قطر 24 سانتی متر صحبت می کنیم. اما این سوال که کدام سایز تابه در آشپزخانه ما بهتر است وجود داشته باشد سوالی است که خیلی ها جواب آن را می دانند و معتقدند یک سایز مثلا 20 و یک سایز 30 کافی است. اما حقیقت این است که ما اندازه های مختلف را با توجه به نیاز خود ارائه می دهیم.

این درست نیست که باور کنیم عدد 30 باشد تا به تعداد خانواده ها برنج بگذاریم و وقتی مهمان هایمان زیاد است بپزیم. قابلمه سایز 30 برای پخت 10 نفر مناسب است که اگر برنج 4 نفره را بجوشانیم مقدار زیادی برنج می سوزد و قسمتی از ارتفاع قابلمه فقط داغ می شود و عملا بی مصرف می شود که کوتاه می شود.

.علاوه بر این، به این ترتیب قابلمه بیشتر استفاده می شود و دوام کمتری خواهد داشت. اگر برای هر عدد سایزهای مناسب داشته باشیم بر حسب نیاز از آنها استفاده می کنیم و عمر و دوام ظرف افزایش می یابد.

با توجه به توضیحات داده شده میتوانید بهترین قابلمه را با توجه به نوع مصرف خود انتخاب و خریداری کنید. هرچند داشتن هر یک از این قابلمه ها در آشپرخانه لازم است. اگر اولویت شما پختن سوپ، خورش، آبگوشت است، استیل بهترین انتخاب است. اگر زیاد سرخ می‌کنید، می‌توانید تفلون و گرانیت را انتخاب کنید و اگر اینها اولویت شما نیستند و از افتادن ظروف نچسب پس از مدتی ناراحت نمی‌شوید، در هنگام پخت و پز و سرخ کردن از قاشق فلزی استفاده کنید. با خیال راحت بهترین گزینه است.

بازسازی ظروف آشپزخانه با آروین تفلون

گروه تفلون آروین یکی از شرکت های پیشرو در زمینه خدمات است که با فعالیت چندین ساله خود در این زمینه تجربیات ارزنده و ارزنده ای را به دست آورده است. این تجربیات به ما آموخته است که برای ارائه خدمات بهتر باید با افراد حرفه ای با مهارت های فنی بالا و احساس تعهد و مسئولیت پذیری بالا همکاری کرد. زیرا برخی از خدمات مانند نوسازی و تعمیر ظروف نچسب به غیر از مسائل مالی مستقیماً به سلامت انسان مربوط می شود و متخصصی که این کار را انجام می دهد باید مهارت و فداکاری بالایی داشته باشد و کار را به درستی و مطابق با قوانین انجام دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *