چگونه پارچه چسبیده به قابلمه را جدا کنیم؟ 3 روش سریع

هنگامی که در آشپزخانه مشغول آشپزی هستیم ممکن است نیاز به جا به جا کردن قابلمه یا ماهیتابه باشد. با اینکه بیشتر انواع ظروف پخت و پز دسته دارند اما با این حال ممکن است دسته‌ها بیش از حد داغ شوند. دسته‌ها کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری بر روی ظرف داشته و بتوانیم هنگام جا به جایی ظروف و حتی حین غذا کشیدن تسلط داشته و کار خود را به آرامی انجام دهیم. دستگیره‌های پارچه یکی از ابزار کمکی بوده که مانع از انتقال حرارت از ظرف به دستان شده و اجازه سوختن دست را نمی‌دهند. با این حال ممکن است پارچه بر اثر حرارت زیاد سوخته و نیاز به جدا کردن پارچه از قابلمه و ماهیتابه باشد.

سرویس آشپزخانه

سرویس پارچه‌ای آشپزخانه شامل موارد مختلفی است که بیش از همه آن‌ها دستگیره، زیر قابلمه، دم کنی و پیشبند احتمال دارند که در برخورد با قابلمه یا ماهیتابه داغ بسوزند. پارچه مناسب سرویس آشپزخانه نباید از جنس پلاستیک یا الیاف مصنوعی باشد زیرا تحمل حرارت را ندارند و به راحتی می‌سوزند. سرویس پارچه آشپزخانه بهتر است از جنس نخ، کتان یا پنبه باشد. آستری سرویس آشپزخانه نیز از جنس چلوار انتخاب می‌شود و نوار اریب آن نیز بهتر است از جنس کتان باشد تا احتمال سوختگی پایین آید.

با این حال سوختن پارچه امری طبیعی است. برای جدا کردن پارچه از قابلمه چه باید کرد؟

چگونه پارچه چسبیده به قابلمه را جدا کنیم؟ 3 روش سریع

راهکارهای جدا کردن پارچه از قابلمه

چسبیدن پارچه به قابلمه و ماهیتابه خوشایند نیست زیرا زبر و تیره شده و ممکن است با بوی نامطبوع سوختگی همراه باشد. حتی احتمال این وجود دارد که سوختگی وارد غذا شود که طعم ناخوشایندی به آن داده و حتی باعث بروز بیماری می‌شود. سه روش سریع برای جدا کردن پارچه از قابلمه وجود دارد که به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید.

جدا کردن پارچه از قابلمه با سرکه سفید

سرکه سفید یکی از پرکاربردترین ماده غذایی است که از آن نه تنها برای خوردن بلکه برای جدا کردن پارچه سوخته چسبیده به قابلمه استفاده می‌شود. کافی است سرکه سفید را با کمی آب رقیق کرده و یک دستمال تمیز یا حوله نرم را در آن بخیسانید. کشیدن دستمال آغشته به محلول سرکه سفید و آب بدون آسیب رساندن به ظرف باعث جدا شدن لکه‌های پارچه چسبیده به قابلمه می‌شود.  

اگر سوختگی پارچه شدید یا قدیمی است بدیهی است که در برابر محلول سرکه و آب مقاومت ‌کند که برای رفع سوختگی به جا مانده بر روی قابلمه می‌توانید بین پانزده تا بیست دقیقه، دستمال یا حوله‌ آغشته به سرکه را روی قسمت سوختگی قرار بدهید و بعد آن را با یک دستمال نمناک دیگر پاک نمایید. اگر این بار باز هم جای سوختگی از بین نرفت، داخل یک ظرف بزرگ‌تر از قابلمه کمی سرکه و آبجوش ریخته و قابلمه را طوری برگردانید تا قسمت سوخته آن با محلول در تماس باشد. حدود نیم تا یک ساعت زمان دهید تا سرکه اثر جادویی خود را نشان دهد.

چگونه پارچه چسبیده به قابلمه را جدا کنیم؟ 3 روش سریع

جدا کردن پارچه از قابلمه با مایع ظرفشویی

شاید تاکنون چندین بار از مایع ظرفشویی برای شستن قسمت سوخته شده قابلمه استفاده کرده باشید اما تاثیری نداشته است. بهتر است این بار کمی مایع ظرفشویی را همراه با مقداری آب جوش در یک ظرف بزرگ‌تر از قابلمه ریخته و قابلمه را طوری درون ظرف قرار دهید که قسمت سوخته با مایع در تماس باشد. فرصت دهید چند ساعت به همین منوال باقی بماند و سپس با استفاده از اسکاچ نرم به خوبی ظرف را بشویید. اضافه کردن کمی سرکه سفید به آن باعث می‌شود سوختگی راحت‌تر از بین برود.

حتی می‌توانید در ظرف بزرگی که قابلیت حرارت دیدن دارد (مانند یک قابلمه بزرگ‌تر از قابلمه‌ای که به آن پارچه چسبیده است) کمی آب و مایع ظرفشویی ریخته و قابلمه سوخته شده را درون آن برگردانید. سپس ظرف را روی اجاق گذاشته و فرصت دهید تا بجوشد و حدود 5 تا 10 دقیقه به همین روال ادامه یابد. سپس با اسکاچ نرم آغشته شده به سرکه سفید قابلمه‌ای که پارچه سوخته به آن چسبیده است را بشویید.

جدا کردن پارچه از قابلمه با جوش شیرین

جوش شیرین ماده فوق‌العاده خاصی بوده که از آن برای تمیز کاری می‌توان استفاده کرد. برای جدا کردن پارچه از قابلمه که سوخته است کافی است کمی جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده و سپس با خیس کردن اسکاچ نرم به محلول به دست آمده قسمت سوخته شده را بسابید. حتی می‌توانید مستقیم جوش شیرین را روی پارچه چسبیده به قابلمه ریخته و با اسکاچ نرم خیس که به آن کمی سرکه اضافه شده است، آن را بسابید. جوش شیرین خاصیت ساییدگی داشته و سرکه نیز با قدرت اسیدی خود نابود کننده سوختگی به جا مانده بر روی قابلمه است.

پیشگیری از سوختن پارچه

با انواع روش‌های سریع خانگی جدا کردن پارچه از قابلمه آشنا شدیم. برای اینکه کمتر شاهد چنین اتفاقی باشیم بهتر است از پارچه‌های مرغوب استفاده کرده و میزان حرارت قابلمه در درجه مناسب تعیین شود. هرگز از اجسام فلزی، تیز و سخت برای از بین بردن سوختگی باقی مانده استفاده نکنید زیرا با این کار به قابلمه‌های خود آسیب می‌رسانید.

گاهی آسیب به قابلمه به حدی زیاد است که بهتر است آن را مرکز بازسازی ظروف سپرده تا با اقدامات و فرایندهای خاص، ظرف کهنه و آسیب دیده شما را تعمیر کرده و آن را همانند روز اول نو کنند. بازسازی ظروف راهکاری بسیار عالی و مقرون به صرفه بوده که توسط تیم آروین تفلون با استفاده از مواد مرغوب درجه یک و دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود. کلیه ظروف اعم از سرامیک، گرانیت، تفلون و چدن قابلیت بازسازی دارند که آروین تفلون آن را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

آروین تفلون واقع در جاده قزلحصار آماده دریافت سفارش از تهران و کرج است تا در اسرع وقت تعمیر و بازسازی کلیه ظروف شما را با بالاترین کیفیت و مطابق استاندارد روز دنیا انجام دهد. راه‌های ارتباطی با آروین تفلون:

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *