چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم ؟ 3 روش سریع

برنج از لذیذترین خوردنی‌هایی است که در طول سال چندین بار پخته و طبخ می‌شود. برنج قلق خاصی برای کته کردن یا دم کشیدن دارد اما در هر حال ممکن است اختیار از دست رفته و ناگهان به کف قابلمه بچسبد. چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم؟ سه روش برای جداسازی برنج از قابلمه وجود دارد اما اگر قابلمه از نوع تفلون، سرامیک، چدن یا گرانیت است که آسیب دیده از همان ابتدا می‌بایست نسبت بازسازی آن اقدام نمود در غیر این صورت هیچ روشی کارساز نخواهد بود. بازسازی ظروف تفلون، گرانیت، سرامیک و چدن توسط آروین تفلون با هزینه کم و کیفیت بسیار بالا انجام می‌شود.

چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم ؟ 3 روش سریع

چرا برنج به کف قابلمه می‌چسبد؟

به طور کلی برنج در قابلمه پخته می‌شود. برنجی که به کف قابلمه می‌چسبد معمولا سه دلیل دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • دلیل اول: قابلمه روی شعله‌ای بزرگ‌تر از اندازه خود بوده است. به طور کلی نه تنها برای برنج بلکه برای هر ظرف دیگری باید شعله مناسب انتخاب شود تا از اطراف آن بیرون نزند.
  • دلیل دوم: شدت حرارت شعله گاز بیش از حد زیاد بوده است. ممکن است شعله انتخاب شده مناسب بوده اما شدت حرارت آن زیاد تعیین شده باشد که در این حالت برنج می‌سوزد و به کف قابلمه می‌چسبد.
  • دلیل سوم: مدت زمان زیادی از بودن برنج روی شعله گاز گذشته است. برنج نیاز به زمان مشخصی برای پخته شدن دارد که هرچقدر بیشتر از آن بگذرد ابتدا حالت ته دیگ پیدا کرده که برشته می‌شود اما اگر زمان زیادی از ماندن آن بگذرد در نهایت سوخته و به کف قابلمه می‌چسبد.

چسبیدن برنج به تمام انواع قابلمه‌ها در اثر عوامل گفته شده ممکن است رخ دهد بنابراین پدیده‌ای دور از انتظار نیست. لزوما برنج به کف قابلمه نمی‌چسبد بلکه ممکن است به بدنه آن بچسبد اما چون میزان حرارت در کف قابلمه بیشتر است بنابراین در چنین نقطه‌ای بیشتر احتمال چسبیدن برنج وجود دارد. چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم؟ جدا کردن برنج با قاشق یا کفگیر کار صحیحی نیست زیرا به ساختار قابلمه آسیب وارد کرده و خراشیدگی ایجاد می‌شود. سه روش سریع برای جدا کردن برنج چسبیده به قابلمه وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم ؟ 3 روش سریع

جدا کردن برنج چسبیده به قابلمه

برای جدا کردن برنج چسبیده به قابلمه راهکارهای متفاوتی وجود دارد اما مهم است که چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم تا آسیبی به قابلمه نرسد. در هر حال مجدد تاکید می‌شود هنگامی که ظروف خراشیدگی دارند، لب پر شده یا پوسته پوسته شده‌اند که به صورت لایه لایه درآمده هر روشی هم که نام برده شود تاثیر چندانی ندارد زیرا قابلمه باید سالم باشد تا بتوان به راحتی برنج را از آن جدا کرد. سه روش سریع برای جداکردن برنج از قابلمه عباراتند از:

آب

استفاده از آب یکی از بهترین روش‌ها برای جدا کردن برنج چسبیده به قابلمه است. کافی است در قابلمه‌ای که به آن آب چسبیده است کمی آب ریخته و آن را روی شعله گذاشت تا بجوشد. آب به درون برنج نفوذ کرده و باعث جدا شدن برنج از کف قابلمه خواهد شد. در این حالت باید دقت کرد که آب درون قابلمه کاملا تبخیر نشود که مجدد برنج‌ها بیش از پیش بسوزند. پس از اتمام جوشش آب، کافی است قابلمه مورد نظر را با اسکاچ نرم آغشته به مایع ظرفشویی بشویید.

جوش شیرین و سرکه

جدا کردن برنج با جوش شیرین یکی از راهکارهایی است که بسیاری از افراد آن را امتحان کرده‌ وجواب گرفته‌اند. کافی است ترکیب جوش شیرین، سرکه، آب جوش و مایع ظرفشویی را به قابلمه اضافه کرده و حدود 15 تا 30 دقیقه زمان بدهید تا خیس بخورد. سپس با استفاده از اسکاچ نرم آن را تمیز کنید. اگر میزان چسبندگی برنج زیاد بوده که این روش در مرحله اول جواب ندهد مجدد ترکیب را درون قابلمه ریخته و روی شعله قرار دهید تا به حالت نیم جوش برسد. سپس با اسکاچ نرم قابلمه را بشویید، در این مرتبه حتما برنج از قابلمه جدا خواهد شد.

نوشابه گازدار

نوشابه فقط برای خوردن نیست بلکه می‌توان از آن جهت رفع برنج چسبیده شده به قابلمه استفاده کرد. درون قابلمه کمی نوشابه گازدار ریخته و چند ساعت زمان دهید تا برنج کاملا شل شود طوریکه خواهید دید بعضی از آن‌ها به آرامی جدا شده و بعضی دیگر نیاز به جدا شدن با کاردک نرم دارند. در نهایت باقی مانده برنج به راحتی با یک اسکاچ نرم آغشته به مایع ظرفشویی و کمی سرکه راحت تمیز می‌شود.

روش‌های نام برده شده جزو روش‌های مطمئن هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها برای برطرف کردن برنج چسبیده شده به کف قابلمه استفاده کرد. چگونه برنج را از قابلمه جدا کنیم مستلزم استفاده از روش‌های درست و اصولی است که به هیچ عنوان استفاده از روش دیگر مانند گرفتن قابلمه داغ زیر آب سرد توصیه نمی‌شود زیرا به ظرف شوک وارد شده که همین امر منجر به خراب شدن ظرف می‌شود.

آروین تفلون

ظروفی که در کف آن خراشیدگی وجود دارد یا به صورت لایه لایه درآمده است به هیچ عنوان مناسب پخت و پز نیستند بلکه هرچه سریع‌تر باید نسبت به رفع ایرادهای آن توسط مراکز بازسازی ظروف اقدام کرد. چنین ظروفی باعث می‌شوند برنج به کف آن چسبیده و حتی راهکارهای نام برده شده چندان مفید نخواهند بود بنابراین بهتر است قبل از اینکه اوضاع وخیم‌تر شود نسبت به بازسازی ظروف اقدام نمایید تا زمان زیادی برای تمیز کردن قابلمه صرف نشود.

آروین تفلون معتبرترین مرکز بازسازی انواع ظروف اعم از سرامیک، تفلون، چدن و گرانیت بوده که با صرف هزینه‌ای معقولانه و کمتر نسبت به خرید مجدد ظروف نو خواهید توانست صاحب ظروفی سالم شوید تا از پخت و پز درون آن لذت ببرید. بازسازی ظروف خود را به آروین تفلون بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *