بازسازی قابلمه چدن | مفید یا مضر؟

در هر آشپزخانه‌ای حداقل یک ظرف وجود دارد که مدت‌هاست همچون روز اول به نظر نمی‌رسد. یا می‌توان از آن ظرف دست کشید و مجدد برای خرید آن هزینه کرد یا اینکه اقدام به بازسازی کردن نمود که قطعا بازسازی هزینه کمتری داشته و به صرفه‌تر است. ممکن است یکی از این ظروف که ممکن است به فکر بازسازی آن افتاده باشید، چدن باشد. آیا بازسازی چدن امکان پذیر است؟ اگر بله، مفید است یا خیر؟

چدن

چدن‌ها از آلیاژهای آهن هستند که بسیار پرکاربرد است. از چدن در ساخت ظروف آشپزخانه به ویژه قابلمه و ماهیتابه استفاده می‌شود که ضد سایش، مقاوم در برابر حرارت و خوردگی هستند. یکی از مزایای استفاده از قابلمه و تابه چدن، خاصیت نچسب بودن آن است که غذا به آن نمی‌چسبد تا پخت و پز به راحتی انجام ‌شود و هنگام شستشو نیازی به سابیدن ندارد. ظروف چدنی به طور کلی دارای کنش و واکنش منفی با غذا نبوده بلکه منجر به افزایش میزان یون‌های آهن در غذای مصرفی می‌شوند.

از آنجایی که ظروف چدن سنگین هستند ممکن است حین جا به جایی روی هم لغزیده و لب پریده شوند یا اینکه به طور ناگهانی افتاده و به آن ضربه شدید وارد شود. حتی ممکن است به جای استفاده از اسکاچ نرم برای شستن آن، عمدی یا سهوا اسکاچ زبر و خشن به کار برده شود که کف آن خط و خش می‌افتد. اگر خراش های ایجاد شده ماندگار شوند به مرور بیشتر شده و حتی احتمال دارد باعث زنگ زدن ظرف چدنی شوند از این رو باید نسبت به تعویض آن یا بازسازی اقدام کرد.

بازسازی قابلمه چدن | مفید یا مضر؟
بازسازی قابلمه چدن | مفید یا مضر؟

تعویض یا بازسازی چدن؟

هنگامی که کف ظرف خط و خش افتاده یا حالت لایه لایه پیدا کرده است یا اینکه هنگام پخت و پز غذا به کف آن می‌چسبد، نشان از آن دارد زمان تعویض یا بازسازی آن فرا رسیده است. برای تعویض یک پارچه از سرویس قابلمه و تابه چدن به سختی می‌توان مشابه همان را در بازار و به صورت تکی پیدا کرد و اگر هم پیدا شود باید هزینه یک ظرف کاملا نو را پرداخت کرد که همیشه از نظر اقتصادی به صرف نیست. یک گزینه دیگر که بسیار کاربردی و مفید است، بازسازی چدن است.

در بازسازی کردن، خود قابلمه یا تابه مورد تعمیر و فرایندهای خاص قرار گرفته و با اضافه کردن مواد و طی مراحل ویژه به شکل یک ظرف نو در می‌آید که از نظر خواص و مزایا دقیقا همان ویژگی‌های قابلمه یا تابه چدن نو را دارد. بازسازی کردن ظورف چدن کم هزینه بوده و در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود که ارزش هزینه کردن را دارد.

چگونگی بازسازی قابلمه چدن

نحوه تعمیر و بازسازی ظروف چدن چگونه است؟ چدن به دلیل خاصیت‌های فوق العاده ویژه یک آلیاژ بسیار عالی برای ساخت ظروف آشپزخانه به ویژه تابه و قابلمه به شمار می‌رود. همانند سایر ظروف مسی، تفلون و … قابلمه و تابه چدن نیز ممکن است به بازسازی نیاز داشته باشد. فرایند بازسازی ظروف چدن تخصصی بوده که باید توسط افراد مجرب انجام شود. مراحل بازسازی ظروف چدن به طور کلی چنین است:

  • جداسازی و تفکیک انواع ظروف چدن بر اساس ضخامت و جنس آن‌ها
  • از بین بردن و سوزاندن کامل پوشش داخلی اولیه برای رسیدن به جنس اصلی ظرف (چدن خام)
  • جرمگیری ظرف با استفاده از ترکیبات ویژه، بدون باقی ماندن ذره‌ای از پوشش قبلی در آن
  • ایجاد پوشش گرانیتی جدید و نچسب به صورت چند لایه با ضخامت استاندارد
  • بازسازی قسمت بیرونی و رنگ آمیزی آن برحسب سلیقه مشتری از میان آلبوم انتخاب شده

آیا بازسازی چدن برای سلامتی مضر است؟

آیا تعمیر ظروف چدن برای سلامتی مضر است؟ آیا تعمیر ظروف چدن سرطان‌زا است؟

سوالات مطرح شده ایجاد شک و شبهه می‌نماید که در پاسخ به آن‌ها باید گفت چنین نیست. بازسازی چدن مضر و خطرناک نبوده بلکه برعکس کاملا مفید است به شرطی که از مواد مرغوب و با کیفیت در بازسازی آن استفاده شود.

اگر از مواد با کیفیت در بازسازی تابه و قابلمه چدن استفاده نشود پوشش نچسب خیلی زود مجددا از بین رفته و در غذا نفوذ می‌کند که برای سلامتی مضر است. همچنین برای بازسازی ابتدا باید پوشش قبلی ظروف به طور کامل از بین برده شود تا بتوان آن را تعمیر کرد که این کار به عهده مرکز بازسازی کننده است. بنابراین بسیار مهم است که یک مرکز بازسازی کننده ظروف چدن را یافت که طبق اصول استاندارد اقدام به تعمیر ظرف نماید.

بازسازی قابلمه چدن | مفید یا مضر؟
بازسازی قابلمه چدن | مفید یا مضر؟

بهترین مرکز بازسازی کننده ظروف چدن

مراکز زیادی وجود دارند که به تعمیر و بازسازی ظروف مشغول هستند. از آنجایی که یکی از مراحل سالم غذا خوردن خوردن وابسته به چگونگی پخت مواد غذایی و ظروف مورد استفاده است باید از سالم و ایمن بودن آن‌ها مطمئن شد. بهترین مرکز بازسازی چدن، آروین تفلون نام دارد که در جاده قزلحصار کرج در محیطی کاملا مجهز و بهداشتی با پرسنلی کارآزموده و ماهر بازسازی و نوسازی انواع ظروف را انجام می‌دهد.

آروین تفلون با بیش از دو دهه سابقه درخشان توانسته است رضایت مشتریان گرامی را جلب نموده و تمام ظروف را به طور کامل با رعایت اصول بهداشتی و استاندارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازسازی نماید. تابه، قابلمه، شیرجوش و … چدنی خود را با خیالی آسوده به آروین تفلون بسپارید. راه‌های ارتباطی با کارشناسان و دریافت مشاوره رایگان در ادامه آمده است:

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *