بازسازی ظروف برنجی با مواد درجه 1 تضمینی

ظروف برنجی به قدری زیبا هستند که حس نوستالژیک را به ارمغان می­آورند. چند سالی است که مجددا ظروف برنجی مد شده­اند و در شکل­های مختلف و متنوع وجود دارند. ظروف برنجی رنگ بدنه تقریبا زرد و درخشانی داشته که ممکن است پس از مدتی درخشندگی خود را از دست داده و رنگ آن عوض شود از این رو زیبایی ظاهری و خواص بی­نظیر آن از بین می­رود. برای اینکه بتوان مجدد از ظروف برنجی استفاه کرد بهتر است اقدام به بازسازی ظروف برنجی نمود.

ظروف برنجی

ظروف برنجی نوعی آلیاژ هستند که از ترکیب چند فلز ساخته شده­اند. از ظروف برنجی در گذشته بیشتر به عنوان ظروفی برای پخت و پز استفاده می­شد اما با گذشت زمان و آمدن متریا­ل­ها و فلزات دیگر به تدریج جای خود را به ظروف جدیدتر داده است و امروزه بیشتر به شکل دکوری وجود دارد. به دلیل مزیت و خواص بی­شمار پزشکان توصیه می­کنند همچون گذشته مجدد از ظروف روحی برای پخت و پز استفاده شود.

ظروف برنجی ممکن است بدنه آن تماما از جنس آلیاژ برنج بوده یا اینکه از جنس سایر فلزات باشد و تنها لعابی از آلیاژ برنج روی بدنه آن به کار رفته باشد. ظروفی که روکش برنج دارند از ظروف تمام برنج ارزان­تر هستند.  در ساخت ظروف دکوری و پخت و پز، شیپور، کرنا، لوستر، شمعدان، مجسمه، سماور و … از آلیاژ برنج استفاده می­شود.

آلیاژ برنج باعث جذب روی به بدن شده که به دنبال آن مواد ضروری بدن تامین می­شود. ظروف برنجی خاصیت ضد باکتریایی داشته که از بسیاری از بیماری­ها جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد سلول­های مغزی می­شود. استفاده از ظروف برنجی ممکن است روزی باعث سیاه و کدر شدن بدنه زرد درخشان آن شود از این رو روش­هایی برای بازسازی ظروف برنجی در خانه معرفی خواهد شد.

بازسازی ظروف برنجی با مواد درجه 1 تضمینی

بازسازی ظروف برنجی

عمده مواد تشکیل دهنده ظروف برنجی ترکیبی از مس و روی است که با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، رطوبت و چربی تغییر رنگ داده که بر روی آن لکه­های تیره و آثار زنگ زدگی ظاهر می­شود. هرچقدر مقدار روی در ظروف برنجی بیشتر باشد رنگ آن روشن­تر خواهد بود به همین دلیل عمدتا ظروف نقره­ای از قرمز تیره تا زرد نقره­ای وجود دارند.

اگر ظروف برنجی دارای پوششی مانند لاک باشد برای بازسازی می­بایست به مرکز مطمئن و معتبر مراجعه کرد. لایه لاک مانند برای جلوگیری از کدر شدن ظروف است که پس از مدتی ممکن است بخشی از آن از روی ظرف از بین برود.

با نزدیک کردن یک آهنربا به ظرف اگر جاذبه­ای میان ظرف و آهنربا ایجاد نشد یعنی ظرف تماما از جنس برنج است اما در صورت ایجاد جاذبه ظرف آهنی با روکش برنج است. ظروفی که روکش برنجی دارند به راحتی با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز می­شوند. برای جلا دادن و بازسازی ظروف برنجی به روش خانگی می­توان از روش­های زیر استفاده کرد که توصیه می­شود استفاده از دستکش را فراموش نکنید و درانتهای تمام روش­ها ظرف را با آب گرم و مایع ظرفشویی شستشو داده و آن را تمیز کنید:

بازسازی ظروف برنجی با مواد درجه 1 تضمینی

آبلیمو ترش و جوش شیرین

برای بازسازی ظروف برنجی کمی آبلیمو ترش را با جوش شیرین ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را به همه قسمت­های ظرف برنجی مالیده تا خوب روی آن را بپوشاند. سپس زمان دهید تا خمیر اثر کرده و به تدریج خشک شود.

لیموترش و نمک

از لیموترش و نمک می­توان برای بازسازی ظروف برنجی استفاده کرد. ابتدا یک عدد لیمو ترش را از وسط برش داده و به آن کمی نمک بزنید. لیموی نمک خورده را روی ظرف بکشید تا سیاهی و لکه­های ایجاد شده از بین برود.

سس کچاپ

برای بازسازی ظروف برنجی می­توان از سس کچاپ استفاده کرد. کافی است با کمی سس کچاپ تمام قسمت­های ظرف برنجی را پوشانده و حدود نیم تا یک ساعت زمان دهید تا اثر کند. سپس سطح ظرف را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا مشخص شود کدام قسمت­ها کامل تمیز شده­اند. در صورت لزوم می­توان مراحل را تکرار کرد.

سرکه

برای بازسازی ظروف برنجی مقداری سرکه را درون ظرف ریخته و آن را گرم کنید. سپس سرکه گرم شده را به پنبه، پد یا پارچه زده و روی ظرف برنجی بکشید تا لکه­ها تمیز شوند.

خمیر دندان

یک عدد خمیر دندان غیر ژله­ای را برای بازسازی ظروف برنجی انتخاب کنید. مقداری از خمیر دندان را روی ظروف برنجی مالیده و سپس با استفاده از مسواک نرم آن را به کل ظرف بکشید تا پخش شود. سپس ظرف برنجی را شسته و آن را خشک کنید و با استفاده از روغن زیتون وسیله را برق بیندازید. برای یک شبانه روز از ظرف برنجی استفاده نکنید تا روغن به خوبی به آن جذب شود. در صورتیکه نیاز بود مجدد آن را با آب گرم شستشو دهید.

آروین تفلون

آروین تفلون تیم بسیار مجهز در زمینه تعمیر انواع ظروف است. اگر ظروف برنجی شما از نوع قدیمی و آنتیک است یا لایه لاک مانند دارد حتما برای بازسازی آن از تیم آروین تفلون کمک بگیرید. با آبکاری ماندگاری ظروف برنجی بیشتر می­شود. بازسازی ظروف برنجی توسط آروین تفلون با مواد مرغوب درجه یک تضمینی و دستگاه­های پیشرفته انجام شده که همانند روز اول تمیز و درخشان می­شود تا از آن با ظاهر زیبا استفاده کرده و لذت ببرید.

راه‌های ارتباطی با آروین تفلون:

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *