چه ظرف‌ هایی قابلیت بازسازی دارد؟ | سفارش آنلاین

بسیاری از ظروف که در آشپزخانه از آن استفاده می‌شود پس از مدتی کارایی خود را از دست داده، ظاهر آن عوض شده و سطح آن خط و خش می‌افتد. بازسازی کردن یکی از راهکارهای عالی برای تعمیر ظروف است که با فرایندهایی خاص توسط مراکز بازسازی انجام می‌شود. چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارد؟ در ادامه این مقاله از آروین تفلون پاسخ سوال مطرح شده را خواهیم یافت.

بازسازی ظروف

بازسازی کردن ظروف پدیده‌ای جدید نیست بلکه از زمان‌های قدیم وجود داشته و با ورود ظروف جدید گسترده‌تر شده است. اگر ظروف شکل و فرم اولیه خود را از دست بدهند پس از مدتی دیگر کارایی اولیه را نخواهند داشت و به دلیل واکنش شیمیایی انجام شده با مواد غذایی، گازهایی متصاعد کرده یا رسوباتی را آزاد می‌کنند که برای سلامتی مضر است. از سویی دیگر ظروف شکل زشتی به خود گرفته که نمی‌توان با اشتیاق در آن آشپزی کرد. بازسازی راه حل جایگزین خرید ظروف جدید است که به صرفه‌تر بوده و برای ظروفی که بدنه اصلی آن سوراخ یا نازک نشده باشد، قابل انجام است.

در هر آشپزخانه ای انواع ظروف وجود دارند که برحسب سلیقه و نیاز از آن‌ها استفاده‌های مختلفی می‌شود، اما چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارد؟

تفلون

تفلون‌ها یکی از ظروف محبوب هستند که از همان زمانی که به بازار آمدند نسبت به سایر انواع ظروف پخت و پز قیمت مناسب‌تری داشتند. تفلون‌ها دارای روکش مخصوص هستند که همین روکش خاصیت لیز و نچسب بودن را به ظرف می‌دهد طوریکه مانع از چسبندگی زود هنگام غذا به ته ظرف می‌شود و از سویی دیگر به دلیل اینکه چیزی به ظرف نمی‌چسبد به راحتی می‌توان آن را شست.

هرچند که روکش تفلون لایه نسبتا ضخیم و مقاوم است اما چنین لایه‌ای تا حدی پاسخگو بوده و از جایی به بعد توان خود را از دست می‌دهد. از بین رفتن روکش تفلون به صورت خراشیدگی ظاهر شده که پس از مدتی پوسته پوسته می‌شود. معمولا برخورد قاشق، کفگیر یا ملاقه فلزی باعث خراب شدن تفلون می‌شود اما ممکن است بر اثر موارد دیگری اتفاق بیفتد، از جمله:

  • استفاده از اسکاچ زبر
  • قرار دادن ظروف تفلون در فریزر
  • گذاشتن طولانی مدت غذا داخل آن
  • تماس مستقیم ظروف داغ با آب سرد
  • قرار دادن ظروف تفلون در ماشین ظرفشویی
  • استفاده از مواد شیمیایی غیر متعارف برای شستشو مانند جوهر نمک
چه ظرف‌ هایی قابلیت بازسازی دارد؟ | سفارش آنلاین
چه ظرف‌ هایی قابلیت بازسازی دارد؟ | سفارش آنلاین

چدن

چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارد؟ چدن یکی دیگر از ظروفی است که می‌توان آن را بازسازی کرد. چدن، آلیاژی تشکیل شده از آهن، کربن و سیلیسیم است که ضد سایش، مقاوم به خوردگی و حرارت است. ظروف چدن، رسانای حرارتی ضعیفی به شمار رفته اما حرارت را در خود نگه می‌دارد و به طور یکنواخت پخش می‌کند. رنگ ظروف چدنی در اثر استفاده مداوم از بین نمی‌‌رود، زنگ نمی‌‌زنند و طعم و عطر اصلی غذا را حفظ می‌‌کنند.

ظروف چدن واقعی هیچ یونی را وارد غذا نمی‌کنند و به خاطر اینکه دارای واکنش منفی با غذا نیستند، ظروف خوبی برای پخت وپز محسوب می‌شوند. ظروف چدنی اصل، کمیاب و گران بوده و سنگین هستند. هرچقدر که پوشش ظروف چدن مقاوم و محکم است دلیلی بر خط و خش نیفتادن آن وجود ندارد بلکه در اثر استفاده نادرست ممکن است آسیب ببینند.

 قبل از استفاده از ظروف چدن باید چند دقیقه‌ای آن‌ها را روی حرارت گذاشته تا گرم شوند. اگر قطره‌ای آب داخل آن بریزید و به سرعت تبخیر شود، یعنی ظرف داغ شده است. در ظروف چدین نباید مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس گوجه‌فرنگی ریخت زیرا با آن واکسن منفی نشان می‌دهد و به تدریج روکش آن را از بین می‌برد.‌

سرامیک

چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارد؟ سرامیک نوعی روکش نچسب مثل تفلون است که در آن ترکیبات مضر وجود ندارد. ظروف سرامیکی در مقابل خوردگی، خراشیدگی و ساییدگی تا حدی مقاوم هستند اما وقتی آسیب ببینند به شکل خط و خش ظاهر شده و چون جنس زیرین آن‌ها از آلومینیوم است، احتمال آلوده شدن مواد غذایی پخته شده درون آن وجود دارد که باید نسبت به بازسازی آن اقدام کرد. قیمت ظروف سرامیکی از سایر ظروف بسیار گران‌تر است. طول عمر روکش ظروف سرامیکی بسته به نحوه و میزان استفاده از ظرف و چگونگی شستشوی آن بستگی دارد طوریکه نباید:

  • از اسکاچ زبر برای شستشوی آن استفاده کرد
  • از قاشق، کفگیر یا ملاقه فلزی استفاده کرد
  • آن‌ها را در ماشین ظرفشویی گذاشت
  • پس از اتمام شستشو آن را خیس رها کرد
  • آن‌ها را روی هم قرار داد تا لب پر نشوند.
چه ظرف‌ هایی قابلیت بازسازی دارد؟ | سفارش آنلاین
چه ظرف‌ هایی قابلیت بازسازی دارد؟ | سفارش آنلاین

گرانیت

چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارد؟ گرانیت نوع دیگری از ظرف‌های محبوب است که می‌توان آن‌ها را در صورت خراب شدن بازسازی کرد. ظروف گرانیتی نوعی پوشش بوده که خاصیت نچسب بودن را به ظروف می‌بخشد و می‌توان در آن انواع غذاها را پخت. ظروف گرانیتی نسبت به دیگر ظروف نام برده از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و خواص خود را در کوتاه مدت از دست نمی‌دهند. ظرف‌های گرانیتی به شرط سالم بودن هیچ ماده مضری را در حین پخت غذا وارد مواد غذایی نمی‌کنند.

ظروف گرانیت از جنس آلومینیوم بوده که روی آن از روکش گرانیت با خاصیت تفلون استفاده شده است و دانه‌های رنگی آن از جنس سرامیک هستند. استفاده صحیح از ظروف گرانیت همانند سایر ظروف منوط به استفاده نکردن از ابزارهای نوک تیز و فلزی بوده نیاز است پس از اتمام شستشو خشک شوند. روکش گرانیت با وجود مقاوم بودن حساس بوده که نباید با چاقو یا گوشکوب و امثال آن برخورد کند.

ظروف قابل بازسازی

وجود خط و خش در کف و سطح ظرف مضر است که سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و ظاهر ظرف را زشت می‌کند. چه ظرف‌هایی قابلیت بازسازی دارند را شناختیم که شامل تفلون، چدن، سرامیک و گرانیت است. ظروف دیگر همانند مس در واقع قلع کاری می‌شوند و مانند بقیه ظروف نمی‌توان آن را داخل کوره‌های حرارتی قرار داد. ظروف لعابی نیز چنین بوده که ظرفیت گرمایی بالایی ندارند.

بازسازی ظروف باید به مرکزی مطمئن و معتبر سپرده شود تا استانداردها را رعایت کرده و از مواد با کیفیت در تعمیر و بازسازی ظروف استفاده کند. آروین تفلون معتبرترین و خوشنام‌ترین مرکز بازسازی ظرف در تهران و کرج است که با بیش از دو دهه سابقه درخشان توانسته است رتبه اول را میان رقبا کسب کند.

از طریق سفارش آنلاین و دریافت مشاوره از مزیت حمل رایگان آروین تفلون استفاده کرده تا بتوانید ظروف خود را به دست این مجموعه رسانده و ظرف مدت کوتاهی آن را همانند روز اول سالم و نو تحویل بگیرید. ارتباط با آروین تفلون:

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *