بازسازی ظروف اشپزخانه | برسی ,سفارس

همه ما در آشپزخانه خود ظروف تفلون داریم که خاصیت نچسب خود را از دست داده اند. مثلا غذاهایی که به ته قابلمه می چسبند و بوی خوبی نمی دهند یا تابه هایی که موقع سرخ کردن سیب زمینی به آن میچسبد، اذیت می شویم و در نهایت مجبور به تراشیدن آن میکنیم.

وضعیت اقتصادی جامعه و گرانی ظروف آشپزخانه باعث شده تا بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه ها به فکر تعمیر و نو شدن ظروف های قدیمی خود بیفتند و از خرید ظروف جدید خودداری کنند. این امر باعث شده تا برخی کارخانه ها و کارگاه ها اقدام به بازسازی ظروف کنند. در حال حاضر ترمیم ظروف با استقبال خوبی مواجه شده است.

تاریخچه بازسازی ظروف آشپزخانه

در سال 1938 یک شرکت آمریکایی به نام DuPont پلیمری به نام پلی تترا فلوئورواتیلن را راه اندازی و روانه بازار کرد. این ماده که به تفلون معروف است، نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریکی است. یکی از نکات برجسته تفلون مقاومت حرارتی بالا و مقاومت شیمیایی خوب آن در برابر اسیدها و بازها است. ضریب نچسب تفلون نسبت به سایر پوشش ها بیشتر بود. بنابراین در ظروف آشپزی استفاده  شد. این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان پوشش تایید شده برای ظروف پخت و پز تایید شده است.

بازسازی و ترمیم ظروف آشپزخانه

ظروف تفلون در صورت خراشیدگی و آسیب دیدن کیفیت پخت را کاهش می دهند. علاوه بر این، با ترکیب شدن با غذا وارد بدن ما می شوند و از این طریق سلامت ما را به طور جدی تهدید می کنند. بهترین راه حل در این مورد خرید ظرف جدید است. اما انجام این کار با شرایط بد اقتصادی برای همه امکان پذیر نیست. بنابراین می توانند از خدمات نوسازی و تعمیر ظروف بهره مند شوند.

بازسازی ظروف اشپزخانه | برسی ,سفارس
بازسازی ظروف اشپزخانه | برسی ,سفارس

فرآیند بازسازی ظروف آشپزخانه

این فرآیند برای قابلمه های چدنی و تفلون مشابه است. در این فرآیند تفلون به ظرف چسبانده شده و سپس ظروف 2 تا 3 بار حرارت داده می شود. در مرحله آخر تفلون در دمای 425 درجه به مدت 17 دقیقه گرم می شود. این مرحله در کوره های ریلی انجام می شود. در فرآیند ترمیم، اگر ظروف را در دمای 400 درجه بسوزانند و در نتیجه تفلون قدیمی را از بین ببرند و همانطور که اشاره کردیم به روند ادامه دهند، این روش با روش اصلی تفلون سازی تفاوتی ندارد.

چرا بازسازی ظروف نچسب ضروری است؟

پخت و پز با ظروف تفلون بسیار آسان و لذت بخش است. زیرا زحمات شما به هدر نمی رود و در انتها حداقل از نظر ظاهری غذاهای حرفه ای طبخ خواهید کرد. با بشقاب های تفلون مشکل چسبیدن غذا به ته بشقاب ها و پخش شدن آن را نخواهید داشت. حتی اگر آشپز ماهری نیستید، ظروف تفلون به شما کمک می کند مانند یک حرفه ای آشپزی کنید.

 اما مشکل این ظروف پرطرفدار این است که ته ظروف خراشیده شده و مواد تفلون از بین می رود. در این صورت قطعا کیفیت وعده های غذایی شما مانند قبل نخواهد بود. از طرفی خراشیدن کف ظروف تفلون در حین پخت باعث ترشح مواد سمی می شود که می تواند بر طعم غذا تاثیر نامطلوب بگذارد و همچنین باعث مسمومیت و حالت تهوع شود. علاوه بر این، این فرآیند در دراز مدت تهدیدی برای سلامتی خواهد بود. به همین دلیل ظروف تفلون آسیب دیده یا خط کشی شده نیاز به تعمیر و بازیابی دارند.

آیا بازسازی ظروف تفلون برای سلامتی مضر است؟

یکی از نکاتی که اغلب مشتریان را متحیر می کند این است که آیا ترمیم و تعمیر ظروف نچسب برای سلامتی مضر است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است در مورد نحوه ساخت ظروف تفلون بیشتر بدانید. پوشش صفحه نچسب که به تفلون معروف است مشتقی از مواد پلیمری است که در دمای حدود 430 درجه سانتیگراد زینتر و پخته می شود.

بنابراین مشخص است که قدرت حرارتی این ماده بسیار بالا بوده و مقاومت آن در برابر حرارت زیاد بوده و تجزیه نمی شود. اساس فرمول مواد تفلون بر اساس ترکیب پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) می باشد که در معتبرترین آزمایشگاه های دنیا مورد بررسی قرار گرفته و دارای تاییدیه های مهمی از سازمان های بین المللی می باشد.

به همین دلیل اگر مواد تفلون و نحوه پوشش ظروف مطابق با استانداردهای جهانی باشد، برای سلامتی مضر نخواهد بود. البته امروزه به دلیل مزایای مواد گرانیتی نسبت به مواد تفلون، از مواد گرانیتی برای بازسازی بیشتر ظروف تفلون استفاده می شود.

نکات کلیدی و استانداردهای بازسازی ظروف نچسب

همانطور که گفته شد در صورت تمدید ظروف مطابق با استانداردها می توان از این بشقاب ها برای مدت طولانی استفاده کرد. کارشناسان آروین تفلون با توجه به این مهم اقدام به ترمیم صفحات می کنند و اقدامات مهم انجام شده در این راستا به شرح زیر می باشد.

1. جنس مواد پوشش دهنده

مواد به کار رفته در پوشش ظروف علاوه بر کیفیت و دوام، از نظر حفظ سلامت نیز بسیار مهم است. کارشناسان آروین تفلون از مواد مرغوب استفاده می کنند. یکی از این مواد تفلون است که مقاومت حرارتی بسیار بالاتری دارد، طولانی و سخت است.

2. روش  و نحوه بازسازی ظروف آشپزخانه

نحوه انجام کار عامل بسیار مهم دیگری است که باید با دقت و ماهرانه همراه شود. وقتی تفلون ظروف خراب شد، ابتدا باید تمام چرم قبلی از بشقاب جدا شود. اگر این مرحله به درستی انجام نشود و روکش روی آن اجرا شود، به سادگی ظاهر ناصاف و نامرتبی خواهد داشت. در مقابل، مواد مضر پوسته فاسد شده به مواد گرانیتی جدید نفوذ کرده و باعث ایجاد نقص در پوشش می شود. به همین دلیل نحوه کار و رعایت نکات کلیدی از جمله موارد مهمی است که پیمانکار باید به آن توجه کند.

مراحل بازسازی ظروف آشپزخانه

  1. تمیز کردن روکش تفلون قدیمی

برای برداشتن پوشش قدیمی که معمولاً از چند لایه تشکیل شده است، ظرف ها را در داخل کوره های مخصوص قرار می دهند. با حرارت دادن ظرف در فر، لایه ها به راحتی از ظرف جدا شده و روکش کاملا تمیز می شود. نکته اصلی در نظر گرفتن زمان مناسب برای گرم کردن ظروف با توجه به ضخامت و جنس ظرف است. اگر ظروف برای مدت طولانی گرم شوند، آسیب می بینند. بنابراین تجربه و مهارت در این مرحله بسیار مهم است.

  • قراردادن مواد سندبلاست روی ظروف

پس از بیرون آوردن ظرف از فر، تمام لایه ها برداشته می شود. اما برای انجام این کار به صورت کاملا علمی و اصولی از مواد سندبلاست استفاده می شود. سندبلاست نوعی ماسه است که با ترکیب چند ماده در عملیات آزمایشگاهی تغییرات اساسی در مواد خود ایجاد کرده است. انفجار با فشار بالا روی ظرف تمام لایه ها و لکه های سرسخت را از بین می برد. به این ترتیب فقط فلز خام ظرف باقی می ماند.

  • رنگ آمیزی بدنه بیرونی و پاشیدن لایه گرانیت داخلی

در این مرحله رنگ درخواستی مشتری روی بدنه بیرونی ظرف اعمال می شود. برای فضای داخلی چندین لایه پوشش نچسب با بهترین مواد گرانیتی ایجاد می کنند. عوامل مهمی مانند دقت، زبردست بودن و مواد مرغوب در کیفیت نهایی کار و ماندگاری طولانی مدت ظروف نچسب تاثیر بسزایی دارد.

تعمیر قابلمه گرانیتی

در سرویس تعمیر قابلمه تفلون آروین تفلون خدمات تعمیر قابلمه گرانیتی و همچنین تعمیر قابلمه تفلون ارائه می شود. در این سرویس قابلمه گرانیتی با توجه به رنگ درخواستی مشتری به شرح زیر بازسازی می شود. با توجه به اینکه پوشش نچسب گرانیت از دوام بیشتری نسبت به سایر پوشش های نچسب برخوردار است، پوشش قدیمی باید با دقت بیشتری تمیز شود و میزان حرارتی که در فر برای نرم شدن پوشش استفاده می شود باید به گونه ای باشد که پوشش را از هر کدام جدا کند.

7 نکته مهم برای استفاده بهینه از ظروف بازسازی شده

رعایت چند نکته ساده می تواند در طول عمر ظروف نچسب بسیار موثر باشد. فرقی نمی کند ظروف شما نو باشند یا تعمیر شده. برای اینکه پوشش نچسب قابلمه و تابه کمتر آسیب ببیند توجه به نکات زیر مفید است.

  • هنگام آشپزی از قاشق چوبی استفاده کنید.

از شوک حرارتی با ظروف نچسب خودداری کنید و این ظروف را هنگامی که بسیار گرم هستند بلافاصله در معرض آب سرد قرار ندهید.

  • ظرف خالی را برای مدت طولانی مستقیماً روی اجاق گاز قرار ندهید.

از پختن برخی غذاها در ظروف نچسب خودداری کنید. مثلا سرخ کردن آرد بدون روغن در ظروف نچسب توصیه نمی شود.

  • برای شستن ظروف نچسب از مواد شوینده خیلی قوی استفاده نکنید.

از استفاده از مواد قوی مانند سرکه و جوش شیرین برای شستشو خودداری کنید.

  • اگر غذای شما سوخته و محتویات آن به بشقاب چسبیده است، از قاشق برای خارج کردن آن استفاده نکنید. ظرف را با آب گرم خیس کنید و اجازه دهید ماده چسبنده در آب حل شود و از ظرف جدا شود.
بازسازی ظروف آشپزخانه با آروین تفلون

گروه تفلون آروین یکی از شرکت های پیشرو در زمینه خدمات است که با فعالیت چندین ساله خود در این زمینه تجربیات ارزنده و ارزنده ای را به دست آورده است. این تجربیات به ما آموخته است که برای ارائه خدمات بهتر باید با افراد حرفه ای با مهارت های فنی بالا و احساس تعهد و مسئولیت پذیری بالا همکاری کرد. زیرا برخی از خدمات مانند نوسازی و تعمیر ظروف نچسب به غیر از مسائل مالی مستقیماً به سلامت انسان مربوط می شود و متخصصی که این کار را انجام می دهد باید مهارت و فداکاری بالایی داشته باشد و کار را به درستی و مطابق با قوانین انجام دهد. استانداردها در این راستا قوانین سختگیرانه ای را برای انتخاب کارشناسان خود اعمال می کنیم و آنها موظف به ارائه گواهی فنی معتبر و گواهی عدم سوء پیشینه از مراجع هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *