تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون؟

 چندین سال است که ظروف چدنی در بازار به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند که امروزه در بسیاری از آشپزخانه خانه‌ها و رستوران‌ها حداقل یک ظرف چدنی دیدنی می‌شود. ظروف چدنی به عنوان یک ظرف قابل اطمینان برای پخت و پز به کار می‌رود که خواص و مزایای بسیاری دارد. آیا درباره تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون چیزی شنیده‌اید؟ در این متن به اهمیت استفاده از ظروف ساخته شده از چدن در کاهش چربی خون و سلامت بدن خواهیم پرداخت.

ظروف چدنی

ظروف چدنی نظیر قابلمه، ماهیتابه، شیرجوش و … از جنس آهن با ترکیب سیلسیم وکربن ساخته شده‌اند که در دمای بسیار بالا مقاوم بوده و ضد زنگ و ضد ضربه هستند. ظروف چدنی اصل پوشش متخلخل مانند داشته و باعث افزایش یون (آهن) موجود در غذاها می‌شوند. کمبود آهن می‌تواند منجر به افزایش چربی خون شود.

تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون سال هاست که مورد بحث قرار گرفته است. چربی خون یکی از بیماری‌هایی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و یکی از دلایل آن استفاده از غذاهای چرب نامفید است.

چربی و ظروف چدنی

بدن برای ادامه حیات نیاز به چربی دارد اما چربی‌هایی وجود دارند که ارزش غذایی کمی داشته و مصرف بیش از حد آن‌ها برای سلامتی خطرناک است. در بیشتر غذاهای مصرفی دو نوع چربی ترانس و اشباع شده وجود دارد که هر دو برای بدن مضر هستند اما با این حال استفاده از چنین روغن‌هایی بسیار گسترش یافته است و حذف آن‌ها عملا غیر ممکن است زیرا:

  • تولید روغن ترانس و اشباع شده آسان است
  • روغن‌های ترانس و اشباع شده به وفور در دسترس هستند
  • قیمت روغن ترانس و اشباع شده از روغن‌های سالم کمتر است
تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون؟
تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون؟

امروزه بسیاری از غذاهای بیرونی و همچنین خانگی با روغن‌های خوراکی نامفید پخته، سرخ و طبخ می‌شود که به دنبال آن افزایش چربی خون اتفاق می‌افتد. با این حال ادعا می‌شود تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون را نمی‌توان نادیده گرفت به همین دلیل کارشناسان به استفاده از ظروف چدنی تاکید کرده‌اند به شرطی که چدن اصل و با کیفیت تهیه شود.

چدن اصل

ظروف چدن به سنگینی و نچسب بودن معروف هسند. امروزه ظروف بسیاری در بازار وجود دارد که تحت عنوان چدن اصل به فروش می‌رسند. چدن‌های تقلبی از آلومینیوم فشرده ساخته شده که جرم حجمی و وزن آن را افزایش می‌دهند.

باید دانست که چدن اصل گران قیمت و نسبتا کمیاب‌تر از بقیه ظروف است طوریکه برای تشخیص اصل بودن کافی است چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:

  • رنگ ظروف چدن رو به مشکی است
  • آهنربا به آن جذب شده و می‌چسبد
  • اگر با نیروی زیاد از ارتفاع بیفتند به جای قر یا له شدن، می‌شکنند
  • در کارخانه معتبر و با رعایت اصول استاندارد ساخته شده باشد

در نتیجه با تهیه قابلمه، ماهیتابه و شیرجوش چدن اصل می‌توان تاثیر استفاده از چنین ظروفی را در کاهش سلامتی خون مشاهده کرد.

سرخ کردن غذا در ظروف چدنی

در پخت بیشتر غذاها در آن از روغن استفاده می‌شود. هرچند بهتر است که به جای روغن‌های نامفید از روغن حیوانی و گیاهی سالم استفاده کرد تا نتایج بهتری حاصل شود اما با این حال استفاده از روغن‌های ترانس و اشباع شده چنان گسترش یافته است که نمی‌توان از آن به طور کامل پرهیز کرد. برای اینکه تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون مشاهده شود می‌بایست نکاتی را رعایت کرد، از جمله:

  • قبل از استفاده از ظروف چدن، آن‌ها را چند دقیقه‌ای روی حرارت گذاشته تا گرم شوند. سپس قطره آبی روی آن ریخته و اگر به سرعت تبخیر شده یعنی ظرف داغ شده است.
  • پس از اتمام پخت غذا، ماده غذایی از ظرف چدنی خارج شود تا اکسیده نشود.
  • از تفت دادن و اضافه کردن آب مرکبات، آبلیمو، سس و رب گوجه فرنگی که اسیدی هستند در ظروف چدنی بدون روکش باید خودداری کرد زیرا با فلز ظروف چدنی واکنش نشان داده و رنگ آن تیره می‌شود.
  • در صورتی که در کف یا بدنه ظرف خراشیدگی مشاهده می‌شود، هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی آن اقدام نمود زیرا آن قسمت جاذب چربی و رطوبت بوده که منجر به افزایش روغن مصرفی و ناسالم شدن غذا می‌شود.
  • برای شستشوی چدن از ابر یا اسکاچ نرم استفاده شود تا روی آن خط و خش نیفتد.

ظروف چدنی حرارت را به طور کاملا یکنواخت به کل ظرف پخش می‌کنند که باعث مغز پخت شدن مواد غذایی و جلوگیری از خام ماندن آن می‌شوند. از سویی دیگر به دلیل نچسب بودن، ماده غذایی به آن نچسبیده و می‌توان مواد غذایی درون ظرف را به راحتی هم زد در نتیجه نیاز به روغن کاهش می‌یابد.

تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون؟
تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون؟

آروین تفلون

در این مقاله با تاثیر استفاده از ظروف چدنی در کاهش چربی خون آشنا شدیم و دانستیم یا باید ظرف چدن اصل را خریداری نمود یا اینکه در صورت نیاز به تعمیر هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی آن اقدام نمود. بازسازی کردن ظروف از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و نیاز به هزینه مجدد برای خرید ظرف ندارد. کافی است ظروف چدنی را که در کف آن خط و خش افتاده است به مرکز بازسازی کننده معتبر سپرده تا با استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت ظروف چدنی کهنه را مرمت کرده و آن را همچون روز اول به شما تحویل دهند.

آروین تفلون یکی از بهترین مراکز بازسازی کننده ظروف چدنی، مسی، تفلون، گرانیت و … بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با رعایت اصول استاندارد ظروف آسیب دیده و کهنه شما را تعمیر می‌نماید. با خیالی آسوده ظروف خود را از طریق راه‌های ارتباطی زیر به آروین تفلون تحویل داده تا با دریافت ظرف سالم، ضامن سلامتی اعضای خانواده شوید:

  • تلفن همراه: 09212285413 / 09121039813
  • تلفن ثابت: 0293332040
  • واتساپ: 989121039813+
  • اینستاگرام: arvinteflon
  • ایمیل: info@arvinteflon.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *