آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است ؟ | بازسازی بدون عوارض

آشپزی ساده و لذتبخش منوط به داشتن ظرف سالم است. اگر ظرف پخت و پز سالم نباشد طوریکه در کف آن خط و خش وجود داشته باشد یا لایه آن از بین رفته باشد در اصل باعث ورود مواد سمی و آلوده به غذا شده‌ایم که به خودی خود برای سلامتی زیان‌بار است. ظروف تفلون یکی از محبوب‌ترین ظروفی هستند که این روزها در بسیاری از آشپزخانه‌ها وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد. آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟

تفلون

تفلون‌ یکی از دوست داشتنی‌ترین روکشی است که برای پوشش دهی به ظروف از آن استفاده می‌شود. تفلون نوعی فلوئوروپلیمر مصنوعی بوده که اجازه چسبیدن غذا به ظرف را نمی‌دهد زیرا بسیار لیز و سر است. از سویی دیگر ظروف تفلون شستشوی بسیار راحتی دارند طوریکه کافی است از یک اسکاچ یا ابر نرم آغشته به مایع ظرفشویی استفاده کرد.

قابلمه، ماهیتابه، شیرجوش، قالب پیتزا پزی، قالب کیک و شیرینی، قابلمه پلوپز و … ممکن است از جنس تفلون باشند. تفلون‌ها برای سرخ کردن، پختن، گرم کردن یا حرارت دادن و … عالی بوده که آشپزی لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورند. ظروف تفلون به روغن کمتری برای پخت و پز احتیاج دارند از این رو می‌توان در آن غذای سالم و رژیمی پخت. با همه این اوصاف آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟

آسیب به ظروف تفلون

چه عواملی باعث آسیب به ظروف تفلون می‌شوند؟

  • هم زدن غذا با قاشق، کفگیر و ملاقه‌های فلزی غیر استاندارد: به جای استفاده از ابزارهای فلزی و نوک تیز برای هم زدن غذا بهتر است از قاشق، کفگیر یا ملاقه چوبی، سلیکونی یا تفلون استفاده کرد تا هیچ خط و خشی بر کف ظرف باقی نگذارند.
  • جاسازی ظروف تفلونی بر روی یکدیگر: ظروف تفلونی بسیار لطیف و حساس هستند که نباید آن‌ها را درون یکدیگر قرار داد. اگر فضای کابینت محدود است می‌توان بین ظروف تفلون دستمال یا حوله نرم قرار داده یا اینکه از استند قابلمه برای چیدمان آن‌ها استفاده کرد.
  • داغ بودن ظرف و تماس مستقیم با آب سرد: هنگامی که ظروف تفلون داغ است به هیچ عنوان به طور ناگهانی در تماس با آب سرد قرار نگیرد زیرا شوک وارد شده در گذر زمان به صورت ترک خود را نشان می‌دهد.
  • نگهداری غذا به مدت طولانی: از ظروف پخت و پز تفلون نمی‌توان برای نگهداری طولانی مدت غذا استفاده کرد. بنابراین ظروف تفلونی را نباید به منظور نگهداری غذا در یخچال یا فریزر حتی به مدت یک روز استفاده کرد.
  • شستشو با اسکاچ نامناسب: اسکاچ نرم یا اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی برای شستشوی ظروف تفلونی کافی است و به هیچ عنوان احتیاج به اسکاچ‌ زبر یا مواد شوینده قوی برای شستن ظروف تفلون نیست.
  • قرار دادن در ماشین ظرفشویی: ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف تفلونی مناسب نیست زیرا آب مصرفی بیش از حد داغ بوده و مواد شوینده نظیر ژل، پودر، قرص ماشین ظرفشویی و … با تفلون سازگاری ندارند.
  • قرار دادن روی شعله نامناسب: ظروف تفلون با توجه به سایز روی شعله مناسب و با شدت حرارت متناسب قرار می‌گیرد تا اطراف آن نسوزد و غذا سر ریز نشود.
  • خالی گذاشتن ظروف بر روی شعله: هنگامی که ظروف پخت و پز تفلون خالی هستند به هیچ عنوان نباید آن‌ را روی شعله گاز یا درون فر قرار داد بلکه می‌بایست درون آن روغن، آب یا هر ماده غذایی دیگر ریخته سپس در معرض حرارت قرار گیرد.

با تمام این اوصاف حتی اگر یکایک موارد را رعایت کنید ممکن است باز هم ظروف تفلون آسیب ببینند. رعایت موارد نام برده شده باعث می‌شود عمر تفلون‌ها طولانی‌تر شود با این حال هر چیزی عمر مفیدی دارد که تفلون از این قاعده مستثنی نیست زیرا همچون روکش ظرف را پوشانده که تا حدی توان مقاومت دارد. حتی ممکن است در اثر اتفاق ناگهانی به ظروف تفلون آسیب وارد شود که جای نگرانی ندارد زیرا می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد. پس چرا سوال “آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟” مطرح می‌شود؟

آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است ؟ | بازسازی بدون عوارض

بازسازی تفلون

هنگامی که ظروف تفلون به هر دلیلی آسیب ببیند به شرطی که سوراخ نشده باشد می‌توان آن را به مراکز بازسازی سپرده تا تعمیر شود. در مراکز بازسازی ظروف ابتدا طی فرایندی ویژه روکش معیوب تفلون به طور کامل از آن جدا شده و بعد با مواد خاص از جنس تفلون مجدد روکش می‌شود. این ماده روکش شده به طور مستقیم با مواد غذایی در تماس است بنابراین می‌بایست از نوع مرغوب و درجه یک استفاده کرد تا خطری متوجه سلامتی افراد استفاده کننده نباشد. از این رو ظروف تفلون باید به مرکز بازسازی معتبر سپرده شود.

آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟ بازسازی و تعمیر ظروف تفلون مضر نیست به شرطی که به تیم مجهز آروین تفلون سپرده شود.

آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است ؟ | بازسازی بدون عوارض

آروین تفلون

آروین تفلون بهترین تیمی است که در زمینه بازسازی انواع ظروف به ویژه تفلون فعالیت دارد. تفلون‌ها به دلیل خاصیت نچسب بودن بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند به همین دلیل به دفعات از آن استفاده می‌شود. بازسازی تفلون باید با استفاده از مواد با کیفیت انجام شود و دستگاه‌های حرارتی نظیر کوره از نوع استاندارد باشند که مرکز بازسازی ظروف به نام آروین تفلون از همان سال شروع فعالیت برای جلب رضایت مشتریان این نکات را مد نظر قرار داده است.

بنابراین پاسخ سوال آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟ این است که اگر به تیم آروین تفلون سپرده شود هرگز مضر و نخواهد بود و هی نوع عوارضی نخواهد داشت.

آروین تفلون از سال 1375 فعالیت خود را آغاز نموده که امروزه در جاده قزلحصار در محیطی مجهز به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع با ۲۵ نفر پرسنل با ظرفیت روزانه ۱۵۰۰ قطعه مشغول خدمت رسانی است. با اطمینان خاطر ظروف تفلون و سایر اعم از گرانیت، سرامیک یا چدن را به آروین تفلون سپرده تا با پرداخت هزینه معقولانه و مناسب در اسرع وقت آ‌ن‌ها را سالم و تعمیر شده تحویل بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *