قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟

قابلمه وسیله‌ای ضروری در آشپزخانه‌های منازل و رستوران‌ها است که از آن بسیار استفاده می‌شود. انواع قابلمه‌های موجود در بازار با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که ناشی از متفاوت بودن جنس مواد مصرفی در ساخت آن است. قابلمه انتخاب شده برای پخت غذا باید مناسب بوده تا ارزش غذایی را خفظ کرده و مواد غذایی در آن به خوبی بپزد تا سلامت انسان حفظ شود. قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟‌

انتخاب قابلمه مناسب

به ظاهر پخت غذا در همه نوع قابلمه‌ها امکان پذیر است اما چنین نیست بلکه افراد حرفه‌ای بر اساس تجربه و یادگیری به خوبی می‌دانند که نوع قابلمه در زمان و روند پخت، طعم و … تاثیر گذار است. اگر شما هم می‌خواهید حرفه‌ای باشید توصیه می‌کنیم مطلب قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟ را تا انتها بخوانید:

استیل

قابلمه‌های استیل یکی از بهترین نوع قابلمه‌ها هستند که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند حداقل یک عدد از آن در آشپزخانه خود داشته باشند. در قابلمه‌های استیل برای اینکه حرارت به صورت یکنواخت پخش شود جنس کف ظرف ترکیبی از استیل، مس و یا استیل و چدن است، در غیر اینصورت حرارت باعث ورود ذرات استیل به داخل غذا شده و طعم آن را ناپسند و نامطبوع می‌سازد.

برای پخت غذا در قابلمه‌های استیل نیاز به مقدار کمی روغن است ولی حرارت خیلی سریع منتقل شده و ممکن است غذا به ظرف بچسبد و در نهایت بسوزد. در نتیجه قابلمه‌های استیل برای پخت غذاهای آبکی و خورشتی مناسب است.

روی

فلز روی برای پخت و پز مناسب است ولی امروزه بیشتر ظروفی که در بازار با نام روی وجود دارند، از جنس آلومینیوم بوده که حرارت را زود انتقال داده، داغ می شوند و از طرفی دیگر ورود ذرات آلومینیوم به غذا برای سلامتی مضر است. اگر قصد استفاده از ظروف آلومینیومی دارید توصیه می‌شود آلومینیوم آنودایز شده انتخاب کنید که واکنش فلز را تغییر داده و آن را بی ضرر می‌کند.

پیرکسی

قابلمه‌های پیرکسی ظاهر زیبایی دارند و به دلیل ظاهر شفاف می‌توان پخت غذا را دید و به ندرت ممکن است غذا به ته ظرف بچسبد. هنگام استفاده از ظروف شیشه‌ای، دمای حرارت باید نسبت به ظروف فلزی کمتر باشد. قابلمه‌های پیرکسی برای پخت و پز نیاز کمی به روغن دارد. برای ظروف پیرکسی حتما باید از نوع با کیفیت و مقاوم آن‌ها استفاده کرد چون اگر جنس مرغوب نباشد ظرف روی حرارت می‌شکند. ظروف شیشه‌ای و پیرکسی برای استفاده در مایکرویو مناسب‌ هستند.

مسی

قابلمه‌های مسی برای کسانی که به آشپزی سنتی علاقه دارند، معمولا بهترین انتخاب است. داخل ظرف مس باید یک لایه از فلز دیگر مانند استیل وجود داشته باشد که از ورود ذرات مس به داخل غذا جلو گیری کند و هرچه این لایه ضخیم‌تر باشد کیفیت غذا بیشتر خواهد شد؛ به همین دلیل قابلمه‌های مسی را قلع کاری می‌کنند.

غذاهای اسیدی و یا شور یون موجود در مس را آزاد می‌کنند پس بهتر است اینجور مواقع از قابلمه‌های مسی استفاده نشود. همچنین قابلمه‌های مسی باید بعد از استفاده بلافاصله شسته و تمیز شوند زیرا ممکن است به مرور زمان زنگ زده، مس با غذاها واکنش نشان داده و رنگ ظرف تیره شود.

تفلون

قابلمه تفلونی هم قیمت مناسب دارد و هم اینکه نچسب است. قابلمه‌های تفلونی سبک بوده و به راحتی شسته می‌شوند ولی اگر کف ظرف خش بیفتد احتمال ورود ذرات تفلون به غذا وجود دارد که برای سلامتی مضر است. اگر قصد استفاده از قابلمه تفلونی دارید مراقب باشید که کف ظرف خط و خش نیفتد و اگر سطح تفلون از بین رفته است تا حد امکان دیگر از آن استفاده نکنید بلکه نسبت به بازسازی آن اقدام نمایید. قابلمه‌های تفلون است تحمل حرارت بالا و طولانی مدت را دارند و شستشوی آن‌ها راحت است.

چدن

قابلمه‌های چدن ترکیبی از دو عنصر آهن و کربن هستند بنابراین بسیار مقاومند. ظروف چدن با کیفیت فاقد آلومینیوم بوده و قابلیت تحمل دمای حرارت بالا و طولانی مدت را دارند. اگر قابلمه‌های چدنی دستگیره‌های نسوز مانند باکالیتی داشته باشند می‌توان در فر از آن‌ها استفاده کرد. ظروف چدنی برای تفت دادن رب گوجه فرنگی و یا اضافه کردن آب مرکبات و آبلیمو مناسب نیستند بلکه این موارد را باید در ظروفی دیگر انجام داده و سپس به قابلمه چدنی منتقل کرد.

قابلمه‌های چدن سنگین هستند و نباید بعد از پخت، غذا برای طولانی مدت در آن باقی بماند. در موقع شستشو و پخت باید مراقب بود که کف ظرف خش نیفتد زیرا عنصر آهن موجود در کف امکان اکسیده شدن دارد که مضر است. قابلمه‌ها چدنی عمر ودوام طولانی دارند، به راحتی شسته می‌شوند و برای سلامتی در صورت نداشتن خراشیدگی مضر نیستند.

قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟
قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟

سرامیکی

یکی از محبوب‌ترین نوع قابلمه آشپزخانه، سرامیک است زیرا حرارت را به صورت یکپارچه انتقال داده و در مقابل خراشیدگی تا حدی مقاوم است. اگر سطح سرامیک کف قابلمه از بین برود بهتر است کنار گذاشته شوند چون آلومینیوم در سطح زیرین به غذا نفوذ کرده که مضر است یا اینکه به مرکز بازسازی سپرده تا تعمیر شوند.

قابلمه‌های سرامیکی سنگین وزن بوده و هنگام آشپزی باید حجم غذا را هم در نظر گرفت که منجر به بیشتر شدن وزن ظرف می‌شود. قابلمه‌های سرامیک برای پخت آش، آبگوشت، سوپ، پلو با ته دیگ، ماکارونی و … مناسب هستند.

گرانیت

گرانیت یکی از بهترین نوع قابلمه‌ها در آَشپزخانه است که ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است. کف آن نیز از استیل ضد زنگ ساخته شده است که همگی در کنار هم تشکیل یک قابلمه ایده‌آل را می‌دهند و پس از مدتی استفاده خاصیت خود را از دست نمی‌دهند. ظروف گرانیتی برای پخت انواع کوکو، مرغ، ماهی، سیب زمینی و … مناسب هستند. به طور مثال در در قابلمه گرانیتی می‌توان پیاز، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی را تفت داده و بعد کمی برنج به آن اضافه کرد که غذای استانبولی (استانبولی پلو) خوشمزه پخته می‌شود.

سنگی

قابلمه سنگی یکی از بهترین قابلمه‌ها برای پخت است که شاید سنگین به نظر برسند اما پخت غذاهای آبکی به ویژه آبگوشت درون آن به قدری خوشمزه و خوش طعم خواهد شد که هرگز مزه آن فراموش نمی‌شود. قابلمه‌های سنگی خاصیت زیادی دارند اما از آن‌ها برای سرخ کردن و تفت دادن مواد غذایی نباید استفاده کرد زیرا کف آن ترک برمی‌دارد.

قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟
قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟

آروین تفلون

قابلمه مناسب برای پخت و پز را چگونه انتخاب کنیم؟‌ دقیقا نوع غذا بر انتخاب جنس قابلمه تاثیر می‌گذارد. بنابراین در هر آشپزخانه‌ای نیاز است انواع قابلمه ها وجود داشته باشند که بتوان از آن برای پخت غذاهای مختلف با توجه به خشک یا آبدار بودن استفاده کرد.

آروین تفلون بهترین مرکز بازسازی ظروف است که اگر قابلمه‌های شما آسیب دیده باشد و در کف آن خراشیدگی وجود داشته باشد با استفاده از دستگاه و مواد ویژه آن را همانند روز اول سالم کرده که قابل استفاده مجدد خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *