مقایسه ظروف مختلف آشپزی

هر کجای دنیا که باشید بدون شک در آشپزخانه با انواع مختلفی از ظروف مواجه خواهید شد که علت آن متفاوت بودن خواص و کاربرد آن است. هر یک از ظروف پخت و پز از نظر جنس، شکل و … با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت‌ها سودمند است. در این قسمت از سایت آروین تفلون قصد مقایسه ظروف مختلف آشپزی را داریم. تا انتها با ما همراه بمانید تا ظروفی مناسب خریداری نموده یا اینکه اگر آن را در منزل دارید در جای مناسب استفاده کنید.

انتخاب ظرف مناسب برای پخت و پز

به ظاهر پخت غذا در همه نوع ظروف امکان پذیر است اما در اصل چنین نیست بلکه افراد حرفه‌ای و ماهر به خوبی می‌دانند که نوع ظرف در زمان و روند پخت، طعم و … تاثیر گذار است. اگر می‌‌خواهید بهترین باشید توصیه می‌کنیم با انواع ظروف مختلف آَشپزی آَشنا شوید:

استیل

ظروف استیل یکی از بهترین نوع ظروف هستند که بسیاری از افراد حداقل یک عدد از آن را در آشپزخانه خود دارند. در ظروف استیل جدید برای اینکه حرارت به صورت یکنواخت پخش شود جنس کف ظرف ترکیبی از استیل، مس و یا استیل و چدن است زیرا در غیر اینصورت حرارت مستقیم بوده و غذا می‌سوزد یا اینکه منجر به ورود ذرات استیل به داخل غذا شده و طعم آن را ناپسند می‌سازد.

در مقایسه ظروف مختلف آشپزی در استیل‌ها باید گفت که برای پخت غذا در قابلمه‌های استیل جدید نیاز به مقدار کمی روغن است که از آن برای پخت غذاهای رژیمی می‌توان استفاده کرد. در نتیجه ظروف استیل برای پخت غذاهای آبکی و خورشتی مناسب هستند.

روی

در مقایسه ظروف مختلف آشپزی به روی اشاره می‌شود. فلز روی برای پخت و پز مناسب است ولی امروزه بیشتر ظروفی که در بازار با نام روی وجود دارند، از جنس آلومینیوم هستند که حرارت را زود انتقال می‌دهند در نتیجه خیلی داغ می‌شوند. از سویی دیگر ورود ذرات آلومینیوم به غذا برای سلامتی مضر است که باید برند معتبر را تهیه کنید و حتما آلومینیوم آنودایز شده باشد تا واکنش فلز را بی ضرر کند.

مسی

مس نیز در مقایسه ظروف مختلف آشپزی آمده است. ظروف مسی برای کسانی که به آشپزی سنتی علاقه دارند، بهترین انتخاب است به شرطی که درون آن غذاهای اسیدی یا شور طبخ نشود زیرا یون موجود در مس را آزاد می‌کنند. داخل ظرف مس باید یک لایه از فلز دیگر مثل قلع وجود داشته باشد که از ورود ذرات مس به داخل غذا جلو گیری کند. هرچقدر لایه روکش ضخیم‌تر باشد کیفیت غذا بیشتر خواهد شد و مانع از ورود رسوبات سمی به غذا می‌شود. معمولا از ظروف مسی برای پخت سوپ، آش یا خورشت استفاده می‌شود.

تفلون

تفلون در مقایسه ظروف مختلف آشپزی بسیار محبوب است. ظروف تفلونی قیمت مناسبی دارند و نچسب هستند. قابلمه‌های تفلونی سبک بوده و به راحتی شسته می‌شوند ولی اگر کف ظرف خش بیفتد احتمال ورود ذرات تفلون به غذا وجود دشاته که برای سلامتی مضر بوده و شستشوی آن‌ها سخت‌تر انجام می‌شود. ظروف تفلون است تحمل حرارت بالا و طولانی مدت را دارند که از آن برای پخت خورشت، غذای آبدار و همچنین برنج و ماکارونی استفاده می‌شود.

مقایسه ظروف مختلف آشپزی
مقایسه ظروف مختلف آشپزی

چدن

ظروف چدن ترکیبی از آهن و کربن هستند و بسیار مقاومند. ظروف چدن با کیفیت قابلیت تحمل دمای حرارت بالا و طولانی مدت را دارند که اگر دستگیره‌های نسوز داشته باشند می‌توان از آن‌ها در فر یا مایکروویو استفاده کرد. ظروف چدنی برای تفت دادن سس یا رب گوجه فرنگی و یا اضافه کردن آبلیمو مناسب نیستند که نقطه ضعف به شمار می‌آید. از چدن برای پخت انواع غذاها و همچنین سرخ کردن کوکو، سیب زمینی، مرغ و … می‌توان استفاده کرد به شرطی که اگر نیاز به تفت دادن رب یا سس است آن را در ظرفی دیگر انجام داد.

ظروف چدن سنگین بوده و نباید بعد از پخت، غذا برای طولانی مدت در آن باقی بماند و همچنین در موقع شستشو و پخت باید مراقب بود که کف ظرف خش نیفتد. به طور کلی ظروف چدن دوام بالایی دارند، به راحتی شسته شده و برای سلامتی انسان در صورت نداشتن خط و خش مضر نیستند.

سرامیکی

یکی از لوکس‌ترین نوع ظروف آشپزخانه، سرامیک است که در مقایسه ظروف مختلف آَشپزی از بقیه گران‌تر است. ظروف سرامیک حرارت را به صورت یکنواخت انتقال داده و در مقابل خط و خش مقاوم است. اگر سطح سرامیک کف قابلمه از بین برود بهتر است کنار گذاشته شوند تا بازسازی شوند.

ظروف سرامیکی سنگین هستند و هنگام آشپزی باید حجم غذا  هم به آن افزوده شده که منجر به بیشتر شدن وزن ظرف می‌شود. ظروف سرامیکی برای پخت  انواع آش، آبگوشت، سوپ، کته، پلو با ته دیگ، ماکارونی و … مناسب هستند.

مقایسه ظروف مختلف آشپزی
مقایسه ظروف مختلف آشپزی

گرانیت

در آخرین بخش مقایسه ظروف مختلف آشپزی به گرانیت خواهیم پرداخت. گرانیت ترکیبی از مزایای تفلون و سرامیک است. کف آن از استیل ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده که در کنار هم تشکیل یک ظرف ایده‌آل را می‌دهند. ظروف گرانیتی برای پخت انواع کوکو، مرغ، ماهی، سیب زمینی، برنج، ماکارونی و … مناسب هستند که اگر کف آن‌ها خط و خش بیفتد راحت بازسازی می‌شوند در نتیجه نگرانی بابت آن وجود نخواهد داشت.

آروین تفلون

نوع غذا بر انتخاب ظروف پخت و پز تاثیر می‌گذارد زیرا باید به اسیدی بودن یا نبودن، آبکی بودن یا نبودن و غیره توجه کرد. در متن با مقایسه ظروف مختلف آشپزی نوع مناسب آن را با توجه به غذای خود شناختید اما ممکن است این ظروف آسیب ببینند. تعمیر ظروف بسیار به صرفه‌تر از خرید مجدد بوده و کاملا ایمن و مطمئن است. با آروین تفلون به آسانی ظروف خود را بازسازی و تعمیر نمایید تا همانند روز اول سالم شده تا بتوانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *